משמעות הצבע בעיצוב משרדים

חדר ישיבות ורוד עם קיר מחיק וקיר זכוכית

-"הצהוב הזה מדהים! – המשרד הצהוב הזה, גורם לי אי שקט…"

– "הקיר הכחול בקפיטריה, מרגיע אותי – אני לא יודעת, לי זה דווקא מוריד את התאבון…"

– "בוא נלך על אדום, אני חייבת ללבוש תמיד לפחות פריט אחד אדום – כן, אבל קיר אדום בחדר ישיבות זה לא יותר מידיי?…"

עיצוב חדר משחקים במשרדי חברת סטארטאפ

שוב אפור?

אלו שיחות מוכרות והתלבטויות ידועות לגבי צבעים. כשמגיע הרגע לבחור את הצבע למשרדים גם המעצבים המוכשרים ביותר, אלו שמייעצים לכם באיזה צבע להשתמש, נתקפים פיק ברכיים פעמים רבות. המוצא הנוח והאלגנטי הוא – אפור או לבן או שחור. הם מתאימים עם כל דבר לא כן? נכון שגווני אפור, לבן ושחור יכולים להיות נפלאים עבור חברות מסוימות, אבל איזה צבע באמת מתאים לחברה שלכם ומשדר את המסרים שאתם רוצים להעביר?
הצבעים בהם תבחרו לעצב את המשרד שלכם אומרים הרבה על אופי החברה, תחום העיסוק והמסרים שאתם מעוניינים לשדר לעובדים ולמבקרים במשרדים. מעבר למיתוג שיוצרת הצבעוניות, הצבע הוא אלמנט בעל השפעה רבה על תחושות, מצב הרוח ועל האווירה הכללית ואם מדובר על צבעוניות במשרדים הוא משפיע גם על אופי העבודה וגם על התקשורת והדינמיקה בין העובדים.
ואם נחזור לאפור, זהו צבע אלגנטי ומשתלב אבל מצד שני הוא יכול ליצור משרד… אפרורי.
מחקרים הראו שהצבע האפור אינו תורם ליצירתיות לכן לפני שימוש נרחב בו, נסו לבדוק אלו צבעים נוספים יכולים להתאים למשרדים שלכם.
.
כשצריך לבחור צבע למשרדים אפשר להשתמש בצבעים רוויים כמו אדום, כתום, צהוב וגווני כחול רוויים במינונים נמוכים. למשל, עבור קיר כוח במשרדים, כאשר הצבע שמשמש כרקע יהיה נייטרלי ושקט יותר כמו לבן שבור או צבע מוקה בהיר. הגוון האפור לעיתים קרובות אינו מחמיא לתאורה ולכן צריך להשתמש בו במשנה זהירות.

משמעות הצבע – סקירת צבעים

אתחיל בסקירה קצרה של מסרים שמועברים על ידי שימוש בצבעים שונים, מלווה בדוגמאות מפרויקטים של העיצוב משרדים בסטודיו שלנו.
למרות שתכונות צבעים הוא תחום מופשט ואמורפי, עדיין יש הסכמה לגבי השפעות עיקריות של צבעים ותכונותיהם.
מצד שני, צבעוניות וצבעים הם עניין של טעם, התנסויות אישיות וגם גאוגרפיה. המשמעויות שמתלוות לכל גוון הן שונות בהתאם לתרבות ולניסיון אישי.
קראו כאן על קצה המזלג משמעויות מגוונות שמתקשרות לכל צבע, איך הן משתנות בתרבויות שונות ואיך האנרגיות של כל צבע יכולות להתאים לעיצוב המשרדים שלכם.

צבע אדום

צבע האש, מתקשר אסוציאטיבית לאנרגיה ועוצמה אך גם למלחמה וסכנה. אדום הוא צבע שמסמל תשוקה, חיוניות ואהבה. הצבע האדום מעורר רגשות ובולט מאוד הוא מקושר לפעילות אינטנסיבית כמו ספורט או תנועה. ביפן הצבע האדום החזק מייצג את השמש.
.
בשימוש במשרדים אפשר בהחלט להשתמש בקיר אדום או בשטיח אדום כדי לסמל ולהשרות עוצמה, אנרגטיות וחיוניות אך יש לשקול בזהירות שימוש בקיר אדום באזורים שבהם יושבים אותם עובדים במהלך כל היום כיון שבגלל האנרגטיות החזקה שלו הצבע עלול לעורר או שקט ועצבנות כשהישיבה לידו היא ממושכת.

עיצוב פנים ממותג של חדר ישיבות במשרדי Turkish Airlines

דוגמא לשימוש באדום מובאת במשרדי טורקיש איירליינס – אדום הוא צבע הלוגו של החברה והשימוש בו משדר עוצמה וחיוניות. שימו לב שהקיר האדום ממוקם בחדר הישיבות כיון שהשהות בחדר זה היא יחסית קצרה, שעה עד כמה שעות בודדות בלבד בכל פעם, והגוון האדום העז "מרוכך" על ידי המשרבייה הלבנה.

צבעי משנה לאדום:

ורוד– רומנטיקה, אהבה, חברות. משמש לרוב לייצוג סטריאוטיפים נשיים אך גם להבעת אופטימיות וחדשנות.
.
בורדו– מנהיגות, עוצמה וחום. שימוש בגווני בורדו משדר גם יוקרה ומיניות (גוון היין)
.
חום יציבות, משמש בעיקר לייצוג סטריאוטיפים גבריים ויכול לשמש גם למותגים שעוסקים בטבע, קיימות, קרבה לאדמה.

דלפק קבלה ראשי במשרדים מעוצבים של חברת קוסמטיקה

צבע אפור

בצבע האפור נעשה שימוש אינטנסיבי, אולי מוגזם, כיון שהוא צבע נייטרלי ויכול לשמש כרקע מעולה לכל שאר הצבעים. האפור מזכיר לנו את צבע השמיים ביום מעונן וגם צבע שיער אצל אנשים מבוגרים, הוא שילוב בין שחור ולבן . כל ההקשרים הללו גורמים לכך שהאפור משדר מצד אחד מקצועיות ויציבות, אולי בגלל הבינה והיציבות של הגיל המבוגר ונייטרליות, בגלל השילוב בין שחור ולבן.
.
החיסרון  של שימוש באפור באופן בלתי מבוקר הוא שצבע זה עלול להיתפס כאפרורי, חדגוני ומשעמם ואינו מעודד יצירתיות.
.
השימוש בגווני אפור במשרדים יכול להיעשות כרקע מרכך ומרגיע לגוונים אחרים. אפור משתלב כמעט עם כל צבע וגם עם גווני אפורים אחרים כך שהוא מושלם ל"מילוי" שטחים. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שהוא עלול ליצור אוירה "קרה" ולא נעימה ועלול לגרום לתאורה לצבוע את המשרדים בגוונים קרים. לכן אם שוקלים בכל זאת שימוש בגווני אפור כדאי שהם יהיו גוונים שקרובים יותר לאפורים החומים והמבוססים על אדום או צהוב ולא על כחול.

צבע צהוב

מייצג את השמש ומסמל שמחה, אינטליגנציה, רעננות ואנרגיה. זהו צבע שיוצר אפקט מחמם, מעורר פעילות מנטלית ורגשית, חדווה וספונטניות. חברות שמעוניינות לשדר חדשנות משתמשות לעיתים בגווני צהוב לעיצוב גרפי ומשרדי. זהו גם צבע שמייצג פשטות וחמימות, מתאים מאוד למותגים שקשורים למזון כיון שהוא מעודד תאבון, או לחברות אנרגיה. ביפן הצבע הצהוב מייצג גבורה ואומץ לב ושימש כצבע הגלימות של הלוחמים.
.
שימוש בקירות צהובים במשרדים הוא מבורך ואפשר למקם משטחים צהובים גם באזורים המיועדים לשעות עבודה ממושכות כיון שהצבע, למרות עוצמתו אינו מתסיס ואינו מעורר אי שקט כמו אדום.

מטבחון צהוב עם רצפה צבעונית וקיר ירוק

מטבחון צהוב מסמל רעננות במרכז חדשנות

צבע כתום

מייצג התלהבות, אושר, יצירתיות, משיכה, הצלחה ונחישות. הכתום מעורר תחושות של חום ללא האגרסיביות של האדום וממריץ פעילות מנטלית. משתמשים בו הרבה בחברות הייטק  כדי להדגיש את היצירתיות והחדשנות של החברה.
.
בדומה לצהוב, גם בכתום אפשר להשתמש על גבי קיר שלם או על גבי הרצפה במקומות שמשמשים לישיבה ממושכת וליהנות מהיתרונות של תכונות הצבע.

עיצוב תאורת קיר בעיצוב משרדים לחברת שילוח

קיר כתום שמסמל אנרגיה ותנועה בחברה לייבוא רכבים כבדים

צבע ירוק

צבע הטבע. מייצג צמיחה, הרמוניה, רעננות, פריון, מסמל בטחון. ירוק כהה מקושר לכסף.
ירוק הוא הצבע המרגיע ביותר בסקלת הצבעים. אפשר לשלב ירוק על ידי צמחיה וקירות ירוקים.
גווני הירוק מציעים מנעד רחב של משמעויות והקשרים. הגוון ירוק תפוח או ירוק פיסטוק דומה לגווני עלים בראשית צמיחתם ולכן מקושר להתחדשות, לרעננות ולצמיחה. לעומת זאת הגוונים הכהים יותר משדרים בטחון ואמינות.
.
מומלץ לשלב קירות שלמים בגווני ירוק, לעידוד יצירתיות.

קיר ירוק באופן ספייס

קיר ירוק שמשרה רוגע ומשרה יצירתיות במרכז שירות לקוחות 

צבע כחול

מקושר ליציבות ומסמל אמון, נאמנות, חוכמה, מודעות, דיוק ומקצועיות. הצבע הכחול מסמל את צבע השמיים ומייצר תחושת רוגע וזרימה. הוא משמש לייצוג סטריאוטיפים גבריים ומועדף על ידי גברים. כחול בהיר מייצג בריאות, זרימה ורכות. כחול כהה מייצג ידע, עוצמה ויושרה ומשמש בין היתר חברות בנקאיות וחברות שעוסקות בניהול כספים או נדל"ן.
.
בגלל התכונה המרגיעה של גווני הכחול וכיון שגם הם הוכחו כמעודדים יצירתיות, אפשר להשתמש בהם בלי חשש על גבי משטחים גדולים (קירות, ריצוף) גם באזורים בהם העובדים נמצאים רוב שעות היום.

עיצוב פינת ישיבה עם קיר כחול

קיר כחול מסמל אמינות 

צבע סגול

סגול משלב את האנרגיות של האדום ואת היציבות של הכחול. הוא מסמל עוצמה, שאפתנות ויוקרה וגם רוחניות. בפן הרגשי הוא מתקשר לחוכמה, יושרה, עצמאות, יצירתיות, מסתורין וקסם.
.
אפשר לשלב משטחים גדולים בסגול ללא חשש בכל תחומי המשרדים. 

עיצוב דלפק קבלה ממותג

צבעי הסגול משתלבים עם שחור ויוצרים אוירה של מסתורין ועוצמה בחברה העוסקת בתחום לווייני התקשורת

צבע לבן

לבן מתקשר לאור, טוב, תמימות, טוהר, ראשוניות ופשטות. הוא נחשב למסמל שלמות, אולי כיון שהספקטרום הלבן הוא צירוף של כל הגוונים. הלבן מייצג גם ניקיון ומקצועיות ולכן משמש הרבה בתעשיית הקוסמטיקה והרפואה.
.
המשמעות של הצבע הלבן משתנה בקרב תרבויות שונות, למשל ביפן הנשים לובשות לבן בזמן לווייה , ביהדות הלבן מסמל קדושה. לכן שימוש בלבן צריך להיעשות מתוך מחשבה על מורשת תרבות וגאוגרפיה.
.
במשרדים מומלץ להשתמש בלבן בעיקר מטעמים פרקטיים, למשל, אם מדובר במשרד חשוך שרוצים לנצל בו את האור הקיים באופן אופטימלי, או כאשר הצבע הלבן קשור למותג או למסר שרוצים לשדר.
בפני עצמו הצבע הלבן הוא דומיננטי לא פחות מהשחור וכאשר הוא מתלכלך הוא נראה גרוע יותר מצבעים אחרים, לכן רצוי להשתמש בו במינון מדויק ואחרי מחשבה.

עיצוב כניסה למשרד חברת טקסטיל

שילוב גווני לבן המייצג נקיון ושלמות בחברת טסקסיל

צבע שחור

שחור הוא צבע של עוצמה, אלגנטיות, פורמליות, מוות ומסתורין. הוא מתקשר לפחד מפני הלא נודע, פעמים רבות יש לו קונוטציה שלילית אולם הוא משדר גם עוצמה וסמכות, ומצוין כדי לשדר מקצועיות.
.
בגלל הדומיננטיות של השחור יש לבחון בזהירות את השימוש בו וכשמדובר בעיצוב משרדים בהם יש חשיבות גדולה לתאורה טבעית, להשתמש בו במינונים נמוכים ומדויקים וכמובן, רק במשרדים עם שפע תאורה.
.

עיצוב כניסה למשרד עם משחק קוביות צבעוני , דלפק ופינת ישיבה

שימוש זהיר בתקרה בצבע שחור בתקרה בכניסה למשרדים בהם חודר שפע אור מהחלונות הסמוכים 

סיכום: באיזה צבעים להשתמש במשרדים?

אני מקווה שהסקירה והדוגמאות עזרו לכם להחליט מהו הצבע או הצבעים המתאימים למשרדים שלכם. אני מדגישה שבכתבה תמציתית מעין זו לא פורטה ההשפעה של שילובי צבעים שונים שילוב צבעים הוא נושא מורכב בהרבה וכדאי לקבל החלטות בנושא תוך כדי תהליך התכנון בהתאם לאופי החברה, האווירה והמסרים שמעוניינים לשדר לעובדים ולאורחים.
.
כמו כן, קחו בחשבון שבהמלצות על שימוש בצבעים שונים התייחסתי לצבעים רוויים אבל לא לצבעים מבריקים ו\או זוהרים. אליהם צריך להתייחס בזהירות רבה יותר כיון שהם יותר דומיננטיים ומעייפים את העין במהירות. לגבי סגנון צבעים אלו כדאי להחליט לגבי כל פרויקט לגופו של עניין.
.
עם איזה עצות פרקטיות הצטיידתם בכתבה זו?

  • השתדלו להימנע משימוש בגווני אפור בלבד שנמצאו בניסויים כמדכאים יצירתיות, אלא אם צבעי הלוגו או המיתוג מחייבים זאת.
    .
  • השתמשו באפור כצבע רקע לגוונים אחרים.
    .
  • אל תהססו להשתמש בגוונים רוויים על הקירות. באזורים ציבוריים, אפילו קיר אדום יכול להתאים. שימוש בצבעים אלו יכול ליצור אוירה חיונית וחדשנית ולבדל את החברה.
    .
  • ליד עמדות עבודה השתמשו בגוונים כחולים וירוקים שהוכחו כמעודדים יצירתיות ומשרים רוגע וכן בגוונים צהובים וכתומים.
    .
  • השתמשו בזהירות רבה בצבע השחור, במינונים קטנים של קירות או שטחי תקרות קטנים ואך ורק אם האזור שבו מיושם צבע שחור הוא מואר מאוד.
    .
  • השתמשו בזהירות בגווני לבן ושימו לב לנטייה של לבן להתלכלך. שימוש בגווני לבן מחייב תחזוקה מעולה.בהצלחה!

    רוצים להתרשם מעיצובים בצבעים של משרדים? היכנסו לתפריט המשרדים המעוצבים שלנו ותמצאו את כל הגוונים בפרויקטים השונים.

תפריט נגישות