עיצוב תאורה למשרדים

עיצוב קפטריה עם שולחן אבירים למפגשים אקראיים בין העובדים בזמן ארוחת הצהריים ולגיבוש קהילת עובדים

תרחישים מגוונים של תאורה באזורים שונים של קפטריה ופינת הסבה

עיצוב תאורה למשרדים, כמו עיצוב משרדים, הוא נושא שחלו בו שינויים מרחיקי לכת בעשור האחרון והוא חלק חשוב מיצירת סביבת עבודה שמגבירה את תחושת הwell being של העובדים. מגמות השינוי דורשות הבנה והתייחסות מתאימה. למה הכוונה? לאחרונה השתנתה התפיסה המסורתית של סביבת עבודה שבה מתנהלת העבודה באותו חלל עבודה במשך כל היום והתגבשה גישה מבוססת מחקרית שיש לייצר לכל עובד אזורי עבודה שונים בהתאם למטלות המגוונות המוטלות עליו. לכל אזור יש תאורה אפיינית. כמובן שבמידת האפשר התאורה הטובה ביותר היא תאורה טבעית.

עיצוב משרד קטן למקצועות חופשיים עם אופן ספייס ותקרה חשופה

חלל פתוח עם תאורה ישירה כלפי מטה ותאורת דגש חמה מעל אזור המפגשים הבלתי רשמיים.

בנוסף, מבינים היום את חשיבותם של אזורי עבודה שיתופית, אזורי מנוחה ומפגשים אקראיים שמאפשרים ליצור אינטראקציה רבה בין העובדים להגברת היצירתיות ותפוקת העבודה. בהתאם לכך נדרשים מעצבי פנים ואדריכלים לשנות באופן מהותי את חלוקת המשרדים כדי להתאים לסגנון העבודה החדש. קונספט העיצוב החדש יוצר גם קונספט עיצוב תאורה חדש.

הרבה חברות עוברות לעבוד בחללים פתוחים ומוסיפות לחלל העבודה המרכזי  אזורים פתוחים ליצירת מפגשים רבים יותר ולעבודה בסגנון לא פורמלי כמו למשל, ישיבה בקפטריה על כוס קפה לשיחת עבודה קצרה עם קולגה. האווירה החדשה שנוצרה בסביבת העבודה העכשווית מחייבת גם התייחסות מתאימה בתכנון התאורה. גם כאן, עיצוב תאורה הפך להיות הרבה יותר מגוון, למשל, שילוב מנורות רגל שנותנות אוירה ביתית ושילוב גופי תאורה ביתיים יחד עם גופי תאורה פונקציונליים כדי ליצור אוירה חמה ולא פורמלית.

 

עיצוב חדר מנהל משקיף לנוף עם אקווריום

פינת ישיבה בחדר מנהל עם תאורה ביתית שיוצרת חמימות

שילוב של תאורה משרדית עם תאורה "כמו בבית" או אפילו "כמו ברחוב" (למשל כאשר מתפתח קונספט עיצוב לפיו המסדרון הראשי של החברה מקבל דימוי של רחוב ומיושמת בו תאורת פנסי רחוב בהתאם) מאפשר רבגוניות ושימושים רבים בחלל המשרדים. המגוון הרחב והשיטות החדשניות של הארת חללי העבודה משאירים את מקבלי ההחלטות לגבי עיצוב המשרד מבולבלים לנוכח המבחר העצום.

כדי לעשות קצת סדר אסקור בכתבה זו את שתי שיטות התאורה המרכזיות ואת סוגי התאורה העיקריים  וכן אעבור על עקרונות כלליים של עיצוב תאורה למשרדים וכיצד להאיר חללים שונים במשרדים. כמובן שלכל חברה ופרויקט יש להתייחס לגופם (תרתי משמע) וגופי התאורה בכל פרויקט יותאמו לתנאים הספציפיים ולאפיון הייחודי של החברה.

דלפק קבלה ראשי במשרדים מעוצבים של חברת קוסמטיקה

תאורה ישירה דקורטיבית להארת משטח העבודה של הדלפק בחלל כניסה למשרדים

תאורה ישירה ובלתי ישירה

שתי השיטות המרכזיות ליישום תאורה הן תאורה ישירה ותאורה בלתי ישירה. תאורה ישירה : מגיעה הישר מהמנורה אל המשטח או האובייקט שאותו עליה להאיר. זוהי שיטת ההארה החסכונית והיעילה ביותר כיון שהאובייקט מואר ישירות ללא בזבוז אנרגיה. יחד עם זאת, אלומות האור הממוקדות הנוצרות על ידי התאורה הישירה אינן מתאימות לכל מטרה.

 

עיצוב כניסה למשרד עם משחק קוביות צבעוני , דלפק ופינת ישיבה

תאורה ישירה ייעודית מעל צמחיה במשרדי מימון ישיר

בדרך כלל נשתמש בתאורה ישירה כאשר יש צורך לקבל משטחי עבודה מוארים היטב עבור מטלות הדורשות הרבה אור כמו קריאה או עבודה במעבדה. נשתמש בתאורה ישירה גם כאשר נרצה להאיר אובייקט מסוים ולהדגיש אותו באמצעות התאורה כמו למשל, תאורת זרקור על צמחיה.

עיצוב משרד עם שילוב צמחיה ועץ

דוגמא לתאורה משולבת , ישירה ובלתי ישירה, עבור מסדרון על ידי מנורות שמפיצות אור כלפי מעלה ומטה 

מנורה אחת יכולה להפיץ אור ישיר ולא ישיר בו זמנית . לדוגמא: מנורה ארוכה מעל שולחן עבודה שבתוכה נורה אחת שמאירה כלפי מטה על משטח העבודה ונורה נוספת שמאירה כלפי מעלה , מאירה את התקרה ומפזרת אור בלתי ישיר.

 

שטיפת אור להדגשת פרט מעניין בתקרה על ידי תאורה שקועה

סוגי מנורות

אפשר לאפיין כמה סוגים עיקריים של מנורות עבור משרדים:
מנורות שקועות: מפזרות את התאורה כלפי מטה באופן ישיר או בלתי ישיר . חסרונן הגדול של מנורות מסוג זה הוא שהן תופסות מקום בתקרה ולעתים התקרה עמוסה במערכות ואין מקום למקם אותן. חסרון נוסף, המשמעותי יותר לדעתי הוא שהן אינן מאירות את התקרה עצמה. תאורה שקועה משמשת גם לשטיפת קירות שרוצים להדגיש על ידי אלומות אור מלמעלה לכיוון הקיר או פריטים מעניינים כמו שידה עם טקסטורה ועיצובים מיוחדים.

 

עיצוב דלפק קבלה בצורת אוניה בכניסה למשרדי חברת ספנות

תאורה תלויה מאירה את התקרה ואת הדלפק

תאורה תלויה: מרחפת בחלל בתלייה על כבלי פלדה או מוטות. היתרון של תאורה מסוג זה הוא שאפשר להתאים את הגובה שבו היא תלויה בהתאם לצרכים ולחסוך באנרגיה (כשהמרחק בין האובייקט המואר למנורה קטן עוצמת התאורה עולה באופן יחסי בריבוע).כאשר התאורה תלויה בגובה נמוך יחסית קל לתחזק אותה, אבל היתרון העיקרי לטעמי הוא שבאמצעות מנורה תלויה אפשר להאיר גם את התקרה. המראה של תקרה מוארת יוצר תחושה קלילה ופתוחה בחלל ויוצר פיזור נעים של האור.

עיצוב פינת ישיבה עם קיר בחיפוי עבודת יד של קש צבעוני

מנורות קיר יוצרות דגש ומשחק אור על רקע קיר צבעוני.

תאורת קיר: יכולה להאיר כלפי מטה בלבד או כלפי מעלה בלבד ואז היא נותנת אור בלתי ישיר ויכולה גם ליצור שילוב של תאורה כלפי מעלה וכלפי מטה. יש מנורות שיוצרות משחקים מעניינים של אור וצל על ידי עדשות אופטיות על הקיר ו\או על התקרה.

מנורות רגל: מנורות רגל מזכירות בתכונותיהן ובשימוש שלהן מנורות תלויות, אבל העובדה שהן מעוגנות אל הקרקע הופכת אותן נוחות מאוד לתחזוקה. האפקט העיקרי שלהן מבחינה עיצובית הוא יצירת אוירה חמה וביתית על ידי הילת האור שהן יוצרות סביבן. בשנים האחרונות החלו יצרנים של גופי תאורה למשרדים לייצר מנורות רגל כתאורה בלעדית עבור שולחנות עבודה בגלל היתרון של מנורות רגל בחיסכון באנרגיה, קלות התחזוקה והמראה הייחודי.

עיצוב משרד יוקרה, עם תאורה שקועה ברצפה

עיצוב משרד יוקרה משולב תאורת רצפה מוגנת מים

תאורה מהרצפה: מלבד השימוש שנעשה בתאורת רצפה להארת משטחי רצפה ומדרגות תאורה מהרצפה מייצרת אפקט דרמטי ותיאטרלי ומתאימה בדרך כלל כאלמנט דקורטיבי נלווה לתאורה שימושית . תאורה כזו היא יקרה יותר מהרגיל כיון שגופי התאורה השקועים ברצפה צריכים להיות אטומים למים.

הצעות לתכנון תאורה עבור חללים שונים במשרדים

חללי עבודה פתוחים: הכלל המרכזי בתכנון תאורה הוא שיש להתאים את התאורה למשימות המבוצעות בחלל. תאורה לעובדי הייטק הנמצאים רוב היום מול מסכי מחשב תהיה שונה  מהתאורה עבור עובדים עם הרבה ניירת  משולבת בעבודת מחשב במחלקת הנהלת חשבונות. אם עמדות העבודה בחלל הפתוח קבועות ואין כוונה להזיז אותן בעתיד אפשר לתכנן תאורה מותאמת ספציפית למיקום שולחנות העבודה. במקרים בהם נדרשת גמישות במיקום עמדות העבודה רצוי לתכנן שטיפה אחידה של החלל בתאורה על ידי חלוקה שווה של מנורות על גבי התקרה או לחילופין, לתכנן תאורת עבודה באמצעות מנורות רגל על הרצפה שאפשר להזיז אותן עם הזזת שולחנות העבודה. תאורה לעובדי מחשבים תתוכנן בעצמה נמוכה יותר מתאורה לעובדים עם ניירת. לעבודה משולבת רצוי להוסיף מנורת רגל שולחנית שתאיר באופן ממוקד את המסמכים על השולחן בלי לחזק את התאורה הכללית שלא לצורך ולחסוך בכך באנרגיה.

חדרי עבודה: רצוי למקם מנורה אחת מעל שולחן העבודה, אני אישית מעדיפה מנורה תלויה שיכולה לתת תאורת עבודה כלפי מטה ואור בלתי ישיר כלפי התקרה. להארת החלל ההיקפי של החדר אפשר להשתמש במנורת קיר אחת או מספר מנורות קיר לפי גודל החדר או לשטוף את אחד הקירות ולקבל השלמת תאורה וכמו כן ליצור דגש על עיצוב הקיר.
אזורי מפגש בלתי רשמיים: באזורים אלו כמו: קפטריות ואזורי מנוחה, רצוי להדגיש את אזור ההתכנסות על ידי תליית מנורה מרכזית שסביבה יושבים והיא יוצרת אוירה חמימה ותחושה של מעין "מדורת שבט". בנוסף, ניתן להדגיש קירות נבחרים בעזרת ספוטים (=גופי תאורה עם קרן אור ממוקדת) ולפזר מנורות רגל ליד כורסאות לשיחות אחד על אחד וליצור השלמות של פיזור אור על ידי גופי תאורה שקועים בתקרה. כך למעשה יוצרים חלוקה מעניינת לאזורים שונים בחלל.

עיצוב חדשני לחדר ישיבות במשרדי חברת היי-טק עם רצפה צבעונית ותקרה חשופה

תאורה תלויה מעל שולחן חדר ישיבות

עיצוב חדר ישיבות עם קיר ממותג במשרדי חברת הייטק משלב עיצוב קיר לבן עם סלוגן ותאורה מעוצבת בחדר ישיבות במשרדי חברת הייטק

תאורה קירית רחוקה מהמסך להארה מקומית של חדר הישיבות בזמן צפייה במסך

חדרי ישיבות: בחדר הישיבות התאורה מעל השולחן היא האלמנט המרכזי, היא יכולה להיות תלויה בתנאי שאין מקרן ו/או מסך צמוד לאחד הקירות שהתאורה עלולה להפריע לו. במקרה שיש מסך אפשר להשתמש בגופים תלויים מעל גובה המסך וההקרנה (בחדרים עם תקרות גבוהות) או להשתמש בתאורה שקועה בתקרה. רצוי לתכנן תאורה עם דימר כדי להחליש את עוצמת האור בזמן מצגת ו/או להוסיף תאורה שוטפת קיר או קירית שתהיה מרוחקת מעט מהמסך והיא בלבד תישאר דולקת בזמן מצגת כדי לספק תאורה עבור כתיבת הערות בזמן המצגת.

עיצוב מסדרון עם נישות ישיבה בחלל משותף

עיצוב מסדרון עם גופי תאורה ארוכים שמסמנים את כיוון התנועה.

מסדרונות:  המסדרונות אומנם אינם משמשים לעבודה השוטפת אבל הם מקור בלתי מאכזב ליצירתיות באמצעות "שיחות מסדרון" ולמפגשים אקראיים כמגבירים את היצירתיות, אשר הוכחו בעבר. מלבד זאת המסדרונות ממשיכים את אזור הכניסה למשרדים והם שייכים לאזורים הייצוגיים של החברה. אפשר ליישם בהם תאורה רכה ולא ישירה כמו מנורות קיר שיוצרות גאומטריה של אור וצל על הקירות ומאירות את החלל באמצעות החזר אור מהתקרה או על ידי גופי תאורה תלויים שיוצרים קצב מעניין של אור וצל במסדרון. ניתן להדגיש גם תנועה על ידי תאורה קווית לאורך המסדרון, הכל לפי אופי הפרויקט והחברה.

עיצוב מטבחון באוירה ביתית עם מקרר שקוף ורצפה מעוטרת

עיצוב מטבחון עם תאורה מעל האי ותאורה כללית

מטבחונים:  מטבחונים הם אזורים בהם יש לשים דגש על תאורת עבודה טובה. עבור הכנת מזון ומשקאות במטבחונים צריך לספק שפע תאורה מעל משטחי העבודה, אפשר להתקין גופי תאורה מתחת לארונות העליונים של המטבחון ואפשר גם להשתמש בגופי תאורה שקועים או תלויים בתקרה אשר יספקו אור.

תפריט נגישות