עיצוב תקרות למשרדים

במדריך בזק זה מידע חשוב על עיצוב ותכנון תקרות למשרדים. עיצוב התקרות הוא האלמנט השני שאתם רואים כשאתם נכנסים למשרד. מחקרים מראים שאדם שנכנס לחלל כלשהו מתרכז קודם ברצפה כדי לוודא שהוא "על קרקע יציבה" ומיד לאחר מכן מתרשם מהתקרה.

אסקור כאן בקצרה תכנון תקרות מסוגים שונים עבור עיצוב משרדים.
ראשית, איך בנויות רובן המכריע של תקרות המשרדים?
בדרך כלל הן בנויות מתקרה קונסטרוקטיבית שהיא תקרת הבניין העשויה בטון או קונסטרוקציית פלדה. מתחת לתקרה זו וצמוד אליה מותקנות מערכות כגון: מיזוג, חשמל, אינסטלציה ועוד. את המערכות מסתירה בדרך כלל שכבה נוספת אופקית של תקרה המכונה תקרה תותבת שעשויה מחומרים שונים כמו תקרת גבס או תקרת גבס מחורר. המערכות עשויות גם להיות גלויות לעין אם מדובר בתקרה חשופה ויש לכך יתרונות מהותיים כפי שאתאר בפרק הדן בתקרות חשופות.

עיצוב תקרה חשופה למשרדים עם גופי תאורה תלויים

תכנון משרדים עם תקרה חשופה וללא אריחי ספיגה אקוסטית בהתאם לבקשת הלקוח

תכנון תקרות למשרדים – מדריך בזק

לפני שנדון בסוגי התקרות השונים חשוב להבין:  מדוע כל כך חשוב לספוג רעשים באמצעות תכנון תקרות מקצועי?
ההבדל באקוסטיקה שנוצרת בחלל כשמתקינים תקרה באיכות נמוכה או גבוהה יכול להיות משמעותי ביותר. איכות הספיגה של התקרות משפיעה באופן מידי גם על איכות החלל והשימושיות שלו.
.
איך זה קורה?
.
כאשר אין ספיגה אקוסטית מספקת גלי הקול חוזרים במקום להיספג ונוצר הד כאשר אנשים מדברים, במיוחד בחדרי ישיבות.
כתוצאה מכך, אנשים נוטים להגביר את קולם כדי שישמעו אותם והגברת הקול כשלעצמה יוצרת הד נוסף. כך נוצר מעגל חוזר שבו המשתתפים בדיון מגבירים את קולם ורמת הרעש גדלה ומונעת  מובנות דיבור נאותה. איכות הישיבה גרועה ביותר והמשתתפים יוצאים מישיבות כאלו עייפים ועצבנים.
.
בעיות כאלו של רעש במקומות בהם ספיגת הרעש אינה מספקת כמו במקרה שתיארתי כאן, משפיעים גם על חוויית המשתמש וההתרשמות הכללית מהחלל.
כאשר המשרדים הופכים לרועשים ולא נעימים, התקשורת המילולית אינה עוברת באיכות מספקת והרעש התמידי יוצר אוירה של חלל "זול" ולא איכותי גם אם העיצוב וחומרי הגמר יהיו היוקרתיים ביותר.
.

במדריך זה נדון בכמה קטגוריות עיקריות של תכנון תקרות למשרדים:

  • תכנון תקרת גבס
    .
  • תכנון תקרת אריחים רגילה
    .
  • תכנון תקרת אריחים מיוחדת
    .
  • תכנון תקרה במתיחה
    .
  • תכנון תקרה חשופה

תכנון תקרת גבס

זוהי תקרה שמורכבת מפלטות גבס חלקות או מחוררות. המראה החלק שלה אלגנטי ביותר ותקרת גבס חלקה היא גם בין התקרות הזולות ביותר ליישום. תכנון תקרת גבס חלקה כרוך בשני חסרונות בולטים, ספיגת הרעשים שלה נמוכה והיא אינה פריקה, לכן אין אפשרות לטפל דרכה במערכות שמעליה. אפשר להתגבר על החסרונות אלו על ידי פתרונות משלימים כמו ציפוי אקוסטי לקירות באיזור שבו מותקנת תקרת גבס והתקנת פתחי גישה בתקרה באיזורים בהם קיימות מערכות.
תקרת גבס מחורר עונה באופן חלקי לחסרונות של תקרת הגבס החלקה. היא תקרה יקרה ונחשבת יוקרתית יותר. החירור של הגבס מאפשר ספיגת רעשים מוגברת ביחס לתקרה חלקה. אפשר להזמין תקרות גבס מחורצות או מחוררות בדוגמאות שונות לפי קבצים ממוחשבים, מבין כל האופציות של תקרות גבס, זו כמובן היקרה ביותר כיון שהעיבוד נעשה באופן ייחודי לכל פלטת גבס.

את הספיגה האקוסטיקה של תקרת גבס מחוררת אפשר להגביר על ידי כמה צעדים בתכנון:

  • תכנון מרווח בין תקרת הגבס לתקרת הבטון שמעליה. מרווח של 40 ס"מ הוא האופטימלי אבל גם במרווחים קטנים יותר אפשר לקבל ספיגת רעשים נוספת.
    .
  • בחירת דוגמת חירור שבה שיעור החירור של הגבס הוא מקסימלי לספיגה אקוסטית מקסימלית.
    .
  • הוספת חומר סופג אקוסטי מעל תקרת הגבס המחורר כגון צמר זכוכית או צמר סלעים (עטופים במזרנים)
קירות זכוכית מרצפה עד תקרה בשילוב רצפת פרקט וצמחיה

תקרת גבס מחורר, נותנת מענה מסוים לספיגה אקוסטית מוגברת דרך הנקבים שבפלטות הגבס

תכנון תקרת אריחים רגילה

תכנון תקרת אריחים רגילה היא  צורת היישום הנפוצה ביותר של תקרה תותבת שנועד לתת מענה לצורך לפרק את התקרה מפעם לפעם כדי לטפל במערכות שמעליה. הגודל הסטנדרטי לאריחי תקרה הוא 60X60 ס"מ או 61X61 ס"מ כשמדובר בתקרות המיוצרות בארה"ב לפי מידה של אינצ'ים, אולם יש גם גדלים מיוחדים כגון 60X180, 120X120 ס"מ וכיוב'. קונסטרוקציית התקרה היא בדרך כלל ממתכת, הקונסטרוקציה הסטנדרטית היא גלויה. אריחי התקרה עשויים מחומרים שונים בהתאם לדגם ומקדם הבליעה, כלומר, ספיגת הרעש שלהם משתנה בהתאם לדגם ולמחיר.
יש אריחי תקרה במגוון צבעים רחב אצל חלק מהספקים והפרופילים עליהם תלויים האריחים מגיעים בדוגמאות ועם אפשרות לצביעה בגוונים שונים

עיצוב משרד עורכי דין - דלפק קבלה

תקרת אריחים רגילה, יוצרת משטח אחיד שכולו סופג רעשים

תכנון תקרת אריחים מיוחדת

קיימות קונסטרוקציות שקועות או נסתרות בתוך האריחים כך שהמראה הכללי של התקרה הוא חלק ונעים יותר לעין. האריחים של תקרות אלו יכולים להיות עשויים גבס חלק, גבס מחורר במבחר דוגמאות, צמר זכוכית דחוס או ספוג מלמין. עובי התקרות גם הוא משתנה. תקרות אריחים סטנדרטיות עשויות צמר זכוכית בעובי 1.5 ס"מ, תקרות אריחים אחרות מגיעות לעובי 2 או 4 ס"מ ויש להן ספיגת רעשים משופרות בהתאמה.
בדרך כלל קונסטרוקציות שקועות דורשות מיומנות גבוהה יותר של התקנה וכדי להתקין אותן צריך לבחור מתקין או מתקינים ברמה גבוהה. לעיתים גם הפירוק וההרכבה של אריחים עם קונסטרוקציה נסתרת מורכבים יותר במידה זו או אחרת ויש לתת את הדעת על כך אם צפויים שינויים רבים בחשמל ובתקשורת בתוך המשרדים ויהיה צורך לפרק ולהרכיב את התקרה מספר רב של פעמים.

עיצוב כניסה למשרד חברת תיירות

תקרת אריחים מיוחדת עם כושר ספיגה משופר, עם קונסטרוקציה שקועה שיוצרת דוגמת פסים

תכנון תקרה במתיחה

אלו תקרות שעשויות מיריעות פלסטיות או יריעת בד שאותן מותחים באזור הייעודי על גבי פרופיל. המראה שלהן מעוצב ויפה במיוחד אך למרבה הצער הן לרוב יקרות במידה משמעותית מתקרות אחרות.
המתיחה של היריעות הפלסטיות מבוצעת באמצעות אויר חם וכך התקרה מתקבלת חלקה. יריעות מסוימות הן אלסטיות מאוד ויכולות להימתח באופן ניכר ולחזור לצורתן המוקרית. תכונה זו שימושית במקרים של נזילות וכך הנזילה מהתקרה אינה מטפטפת על הרצפה ויכול להימנע נזק רב למשרדים.
יחד עם זאת, החיסרון של תקרות במתיחה שעשויות מיריעות פלסטיות הוא שהתקרה רגישה יותר לקריעה ויכול להיגרם נזק לתקרה כולה כשפוגעים בתקרה באופן נקודתי, למשל, איש תחזוקה שמגיע עם סולם גבוה ויכול בלי כוונה לפגוע בתקרה ולקרוע אותה. במקרה כזה יש צורך להחליף את התקרה כולה. לכן מומלץ כשמדובר בתקרות מתיחה, להתקין אותן רק במקומות בהם התקרות גבוהות וכך הסיכוי לפגיעה בזמן התחזוקה השוטפת הוא קטן, או לחילופין להתקין תקרות מתיחה מבד שפחות רגישות לקריעה.

יתרון נוסף של תקרות במתיחה הוא שאפשר ליצור תקרה חלקה ויחד עם זאת לפרק ולהחזיר את היריעות למקומן. כך אפשר להתקין מעל התקרה במתיחה מערכות שונות: תעלות מיזוג וצנרות מים, מיזוג, חשמל וכדומה. פירוק היריעות מצריך קריאת שירות של מתקין וחברות המספקות תקרות במתיחה נותנות לעיתים שירות של תחזוקה שוטפת שנתית בחלק מהשירות.

הנראות של תקרות במתיחה היא ייחודית. מלבד תקרה רגילה אפשר לייצר באמצעות היריעות צורות תלת ממדיות מורכבות ואפשר להתקין תאורה מעל יריעות מעבירות אור ולקבל מעין גופי תאורה גדולים בחלל. אפשרות נוספת היא להדפיס גרפיקה על גבי היריעות ולקבל מגוון אינסופי של עיצובים. במקרים מסוימים משתמשים ביריעות למתיחה על גבי קירות.
בתוך תקרות במתיחה אפשר לשלב גופי תאורה ואביזרי קצה כמו תריסי מיזוג אויר. לעיתים, כדי לחסוך פירוק והרכבה של התקרה מתקינים גם פתחי גישה למערכות השונות שמעל לתקרת המתיחה שאותם מצפים ביריעות וכך חוסכים פירוק והרכבה תכופים של התקרה.

הטקסטורות והצבעוניות של תקרות אלו מגוונת מאוד מתקרות בגימור מבריק שיוצרות השתקפויות, דרך תקרות במראה בד קטיפה ועד יריעות חלביות שיוצרות תקרה מוארת.

עיצוב חדר ישיבות במשרד עם שטיח בהשראת GOOGLE MAPS

תקרת בד במתיחה משולבת גופי תאורה

דלפק קבלה ראשי במשרדים מעוצבים של חברת קוסמטיקה

תקרת מתיחה חלבית בנויה על קונסטרוקציית מתכת מלבנית, עם תאורה פנימית שיוצרת גוף תאורה ענק מעל הדלפק

עיצוב מסדרון עם רצפת אריחי שטיח בגווני אפור משולבים עם פרקט במשרדים לחברת טקסטיל

תקרת מתיחה מחומר פלסטי עם גימור קטיפה

תכנון תקרה חשופה

המגמה שנמצאת בעלייה בשנים האחרונות היא תכנון תקרה חשופה שבה המערכות גלויות ואינן מוסתרות על ידי אריחים. היתרון הבולט בתקרות חשופות הוא שהן מאפשרות קבלת תקרה גבוהה יותר מכיוון שמלבד האיזורים בהם ממוקמות המערכות שאר התקרה היא גבוהה באופן ניכר ומאפשרת ליהנות מתחושה של אויריריות ופתיחות.

יתרון נוסף, קל יותר לתחזק את המערכות כשהתקרה חשופה וכן להוסיף או לשנות בקלות צנרות של חשמל ותקשורת בתוך תעלות האספקות.
תקרה חשופה אינה זולה יותר להתקנה, כיוון שגם כאשר חוסכים את עלות התקרה התותבת האופקית הסטנדרטית שמסתירה את המערכות ומייצרת אקוסטיקה עדיין צריך לתת פתרון לספיגה אקוסטית הולמת בעיקר בחללי עבודה פתוחים, כך שלא נחסך מחיר פלטות אקוסטיות. בנוסף, כיוון שהמערכות והצנרות גלויות משתמשים בדרך כלל בתעלות חשמל ואביזרים יקרים ומעוצבים יותר כגון תעלות פח סגורות לחשמל במקום תעלות רשת וגם העבודה צריכה להיות מוקפדת יותר, כל זה מעלה את עלויות הביצוע.
יש שתי דרכים עיקריות לביצוע תקרה עם מערכות חשופות: אופציה אחת היא להדביק את האריחים האקוסטיים ישירות על הבטון ומתחת לאריחים להתקין את המערכות. בצורה כזו, למרות הנמכה של כ-10 ס"מ של תקרת הבטון עדיין נשמרת תקרה גבוהה ומרשימה. אופציה שנייה היא להתקין את המערכות ישירות על הבטון החשוף ולהתקין את הפלטות האקוסטיות בין המערכות.
קיימות גם וריאציות נוספות שבהן מתקינים את האריחים האקוסטיים כשהם מאונכים לתקרה ותלויים, כך הספיגה של הרעש מוגברת כיון ששני צידי הפלטה "עובדים" וסופגים את גלי הקול. הנראות של אריחים תלויים יוצרת מראה רענן ושונה מהסטנדרט המוכר.

עיצוב משרדים עם תקרה חשופה צבועה בלבן

תקרה חשופה שבה תקרת הבטון מחופה בספוגים לבליעה אקוסטית ומתחתיהם מותקנות המערכות והתאורה

עיצוב חלל כניסה למשרדים עם פינת המתנה צהובה וקיר מחיק
עיצוב תקרה חשופה למשרדים עם מערכות גלויות וגופי תאורה תלויים
תקרה חשופה
עיצוב מטבחון צהוב במרכז חדשנות
עיצוב חדר ישיבות בשחור לבן עם מיתוג על בסיס משולשים

דוגמאות למגוון תקרות חשופות. בחלק מהמקרים הספוגים תלויים אנכית ובחלק מודבקים ישירות על תקרת הבטון 

עיצוב אופן ספייס לחברת הייטק, עם תעלות חשמל גלויות צבעוניות

תקרה משולבת : מורכבת מתקרה אקוסטית רגילה שמעליה מותקנות מערכות מיזוג  ומתחתיה מותקנות תעלות חשמל וגופי תאורה תלויים

רוצים ללמוד עוד על תקרות? לקריאה על השפעת תקרה חשופה על היצירתיות בסביבת העבודה לחצו כאן

תפריט נגישות