וילונות לעיצוב המשרד

פרט נגרות דלפק קבלה וארונית חדר ישי

הווילון הוא אחד מפריטי הגמר המעניינים במשרד. לפעמים הוא נחבא אל הכלים ולעיתים הוא מתבלט ומפתיע או מגלה טפח ומסתיר טפחיים. תפקידו העיקרי הוא לייצר לפחות שתי סיטואציות:  סגור ופתוח כאשר יש גם ווילונות "חכמים" שיודעים ליצור תרחישים נוספים.

אנחנו רוצים ליהנות ממשרד מואר ומהנוף אבל להימנע מסנוור השמש, רוצים משרד פתוח ושקוף, אבל גם קצת פרטיות, רוצים לראות מה קורה מחוץ לחדר, אבל שלא יציצו עלינו בחזרה. למטרות האלו בעיקר משמשים הווילונות במשרדים.

בואו נעשה הפרדה בין ווילונות עבור חלונות חיצוניים שמיועדים בעיקר לווסת את כניסת האור וקרינת השמש לבין וילונות של חלונות פנימיים שמיועדים ליצור רמות שונות של חשיפה ופרטיות וגם ליצירת חלל סגור שמאפשר ריכוז.

וילונות עבור חלונות חיצוניים

וילונות שממוקמים על חלונות של מעטפת הבניין צריכים בראש ובראשונה להגן מפני קרינת השמש שהיא משמעותית מאוד ישראל, במיוחד בקיץ.  הסוג הנפוץ ביותר של פתרון הצללה שנמצא בשימוש לצורך זה הוא הוילון הונציאני.

וילון ונציאני

חדר מנכ

מורכב משלבים עשויים לוחות דקים, בדרך כלל מאלומיניום אך גם מעץ וחומרים נוספים. השלבים מגיעים בשלל צבעים והדפסים, עם חירור או חלקים.
.
יש ספקים שמאפשרים הדפסת הלוגו או תמונות על שלבי התריס. המנגנונים של התריס הונציאני התעדנו והפכו מעוצבים יותר עם השנים וכעת הם מגיעים עם מוטות פרספקס שבסיבוב קל ימינה או שמאלה מווסתים את פתיחת החלון. התריס יכול גם להיפתח ולהיערם כלפי מעלה. היתרון העצום של הוילון הונציאני הוא מגוון אפשרויות ההצללה וסינון הקרינה שהוא מאפשר. בבדיקה מקצועית שאני מבצעת שוב ושוב בכל פרויקט אין וילון שעולה עליו בהיבט הזה ואפשר להגיע אתו לכיוון מדויק של כמות האור החודרת למשרדים.
כמובן שככל שכמות האור קטנה יותר גם "כמות הנוף" שאפשר לראות תהיה "קטנה" יותר אבל אפשר לשחק עם זווית הפתיחה של השלבים ולכוון אותם בצורה אופטימלית.
.
בגלל השימוש הנפוץ בוילונות ונציאנים יש רבים שמחפשים אופציות חדשות יותר לעיצוב המשרד. במקרה כזה אני יכולה להציע פתרונות נוספים: בשלב ראשון, אמליץ על התריס הונציאני עם השלבים הרחבים שיש לו מראה מיוחד ומרשים והוא יוצר משחקי אור וצל מרתקים בחלל. תריס כזה בצבעי לבן על גווניו, שחור או אפילו במבוק יכול להיות תוספת מעוצבת להפליא בכל משרד.

אריחי שטיח בגווני אפור במשרד מנהל בחברת הייטק

וילונות גלילה

וילון גלילה מבד רשת

הצעה נוספת, להשתמש בוילונות גלילה מבד רשת
.
וילון מבד רשת עשוי בד מיוחד שצדו הפונה לחלון מצופה בשכבת רפלקטור עשוי אלומיניום שמחזירה חלק ניכר מקרינת השמש. היתרון המרכזי בוילון הרשת הוא שגם כשהוא סגור אפשר לראות דרכו את הנוף בצורה חלקית. הנראות הפשוטה והאלגנטית של הוילון משתלבת בפרויקטים רבים.

וילונות גלילה האפלה

בחדרי ישיבות, חללים ציבוריים וחדרי מנהלים בהם מתקיימות שיחות ועידה ופגישות וירטואליות שמוקרנות על הקירות יש לרוב צורך בוילונות האפלה שייצרו חדר חשוך במידה מספקת לצפייה נוחה. אמנם אביזרי המולטימדיה היום השתכללו מאוד והמסכים והמקרנים החדשים יכולים להתגבר על תאורת יום בקלות יחסית אבל במקרים של קרינת שמש חזקה מומלץ בכל זאת להשתמש בבדי האפלה ולבחור אם להשתמש בוילונות גלילה, וילונות קפלים או וילונות ורטיקליים שנדבר עליהם בהמשך.

שלושת הסוגים הללו שהזכרנו, של וילונות לחלונות חוץ, הם הפופולריים ביותר להצללה בעיצוב משרדים. בנוסף להם קיים מגוון עצום לוילונות עבור חלונות פנימיים בתוך המשרדים. חלקם יכולים לשמש גם עבור חלונות חוץ. נזכיר רק כמה מהם שיש להם ערך מוסף ייחודי.

וילונות עבור חלונות פנימיים

כאמור, תפקידם העיקרי של וילונות אלו הוא לווסת ולהתאים בין הצורך בפרטיות לבין הצורך בשיתוף ובשקיפות. כשנמצאים בחדר עם קיר זכוכית אחד או כמה קירות כאלו השקיפות של הקיר יוצרת רושם של חדר גדול מכפי שהוא באמת ומעניקה תחושת אווריריות. השקיפות מאפשרת להיות חלק מהמתרחש ויחד עם זאת לשמור על הפרטיות ברמה האקוסטית. במקרה כזה על הווילונות להתאים לתרחישים שונים בחדר שדורשים רמות שונות של פרטיות.

וילונות עץ

אלו וילונות שפועלים על בסיס תריס ונציאני והשלבים שלהם עשויים עץ מסוגים שונים. יש להם מראה חם ואת כל היתרונות של וילון ונציאני.

מבט על מסדרון מעוצב בחברת ספנות בינלאומית

קיימים היום בשוק תריסים ונציאנים עם שלבים רחבים ברוחב 50 מ"מ ועשויים מבמבוק לאוהבי המראה החם שהוא גם עדכני. הבמבוק הוא חומר ידידותי לסביבה וכך משיגים יתרון נוסף.

וילון רומי

הוילון הרומי הוא בעל נראות קלסית אם כי הפתיחה והסגירה שלו מסורבלים מעט יותר. זהו וילון המבוסס על קפלים ישרים של בד לרוחב ובעת הפתיחה הבד עולה ונאסף כלפי מעלה. מיועד למי שמחפש מראה ביתי.

עיצוב משרד מנהל בעיצוב יוקרתי באוירה נעימה במשרדים לחברת טקסטיל

וילון קפלים

הווילון שפעם נחשב כמיועד לשימוש ביתי בלבד מוצא מקום גם במשרדים רבים שרוצים ליצור תחושה ביתית במשרד. הווילון נאסף הצידה ויש לכך יתרון כשמשמשים בוילונות עם הנעה חשמלית. במקום להצמיד מנוע חשמלי כמספר החלקים של הוילון, כמו במקרה של וילון גלילה או וילון רומי, יש צורך במנוע אחד בלבד עבור מפתח גדול של וילון.
למרות שתרחיש הפתיחה והסגירה של הוילון הוא המוגבל ביותר מבין כל שאר הוילונות שהוזכרו עד כה, הנראות וקלות ההסטה שלו הם יתרונות משמעותיים.
וילון ההסטה תופס בשנים האחרונות מקום כפתרון גם לחלונות חיצוניים ומשווה למשרד מראה ביתי.

חדר מנהל במשרד עורכי דין

וילון ורטיקלי (אנכי)

הוילון הורטיקלי פועל על עקרון של תריס ונציאני אלא שהשלבים שלו ממוקמים אנכית ולא אופקית והם רחבים הרבה יותר (כ10 ס"מ כל שלב). שלבי הוילון יכולים להיות מבד שהוקשח או מפלסטיק .
קיימים בשוק וילונות שבהם השלבים האנכיים מהחומר הפלסטי עטופים בבד ברמות שקיפות שונות וכך המראה המשרדי הנוקשה מוחלף במראה ביתי . היתרון הגדול של וילונות אלו הוא שאפשר לשלוט בזווית הפתיחה של השלבים כמו בוילון ונציאני אבל לרוחב. כך אפשר לסנן את האור הנכנס למשרד וגם לקבל את רמת הפרטיות הדרושה.

משרד מנהל צבעוני בשילוב עמדת עבודה מעץ וקיר תצוגה של עיסוק החברה

הוילון הורטיקלי נאסף לצדדים והיתרון הגדול שלו על פני תריס ונציאני רגיל הוא קלות הפתיחה, הסטה אחת בלבד למפתח גדול שמאפשרת גם כאן, בדומה לוילון קפלים, מנוע חשמלי אחד בלבד.

וילונות שתי שכבות בחפיפה

הוילון הזה  עובד על עקרון החפיפה בין שכבות שקופות של רשת ושכבות אטומות של בד שמסודרות לרוחב הוילון בדוגמת פסים. אפשר לכוון את רמת החפיפה של שתי השכבות. אם שתי השכבות האטומות חופפות, כלומר, ממוקמות זו מאחורי זו, החלק שסמוך להן נותר גלוי ונוצרת שקיפות, כאשר שתי השכבות מסודרות זו לצד זו נוצרת סגירה ללא מרווח והוילון אוטם את המבט לחדר.

עיצוב חדר ישיבות מעץ במשרדים לחברת תרופות

בד הוילון תפור כצינור שיוצר שתי שכבות המונחות זו על זו . הפתיחה והסגירה של הוילון גורמים לשכבות לנוע זו על גבי זו. עם שינוי המנח של שתי השכבות נוצרים מגוון מצבים: המצב הפתוח הוא כאשר פסי הרשת בשתי השכבות מונחים זה על זה בדיוק וכמותם פסי הבד האטום. במצב הסגור החפיפה היא בין שכבה אטומה לשכבה שקופה ואז נוצרת הסתרה מלאה על ידי הוילון. בין שני המצבים הללו אפשר ליצור מצבי ביניים רבים.
.
סקרתי כאן מגוון שיטות הצללה ודוגמאות לוילונות בסגנונות שונים. נשאר כעת רק לבחור.

עיצוב מטבחון פתוח במשרד לחברת תרופות

תפריט נגישות