שטיחים למשרדים

עיצוב משרדים ממותגים לחברת סטארטאפ בהרצליה פיתוח

לפני שאתם מחליטים איך תיראה רצפת המשרדים החדשים או המשופצים שלכם כדאי שתקראו את הכתבה הבאה כדי להבין יותר לעומק את תכונות השטיחים כחומר גימור לרצפה ותבינו את היתרונות והחסרונות שלהם מול חומרי ריצוף אחרים. 

בכתבה זו אתמקד בשטיחי אריחים שכשמם כן הם: מיוצרים כאריחים בגדלים שונים 50X50, 60X60, 20X100 ס"מ, משושים ועוד. שטיחי אריחים מיושמים על ידי דבק רב פעמי וכך ניתן להסיר אריח או כמה אריחים שנשחתו ולהחליפם באריח אחר. זה יתרון עצום בתחזוקת השטיחים ולכן הפורמט הזה מתאים מאוד לחיפוי במשרדים. יתרון נוסף של שטיחי אריחים הוא שאפשר לשחק עם אופן הנחת האריחים ולייצר דוגמאות שונות מאותו דגם של שטיח כיד הדמיון.

עיצוב רצפה צבעונית מאריחי שטיח במשרדים
עיצוב משרדי הייטק המשלב בתוכו עיצוב כולל דרך הצבעוניות של לוגו החברה. עיצוב צעיר ומהנה

תכונות שטיחים

אתחיל בכך ששטיח הוא חומר אקוסטי, מגוון מאוד מבחינת העיצוב, נעים לדריכה, קל לניקוי, דק, קל משקל (תכונה משמעותית לעיתים כשחשוב לא להעמיס משקל רב על הרצפה) וזול יחסית לחומרים אחרים כמו גרניט פורצלן מעוצב, אבן ו\או פרקט מעץ טבעי. בכמה עשרות השנים בהם מיושמים שטיחים בארץ עבור משרדים נעשה שימוש במגוון רחב של שטיחים מאיכויות שונות שיוצרו בטכנולוגיות ומחומרים שונים ותוחזקו ברמות שונות של הקפדה והיצמדות להוראות היצרן. כמו כן, בעבר טכנולוגיות הייצור של שטיחים היו מוגבלות יותר והאפשרויות להגנה על השטיחים מכתמים, לכלוך ואבק היו משוכללות פחות. בארץ נעשה שימוש רב בשטיחים מאיכות נמוכה יחסית וכן בשטיחי גלילים שקשה יותר לתחזק משטיחי אריחים. פעמים רבות לא הייתה הקפדה נאותה על הנחיות התחזוקה של היצרן. כך נוצר מצב שלשטיחים בארצנו יצא שם רע ולא בצדק.
בשנים האחרונות השתכללו מאוד טכנולוגיות הייצור של השטיחים בד בבד עם העלייה בדרישות הצרכנים כאשר השטיחים הם עדיין בהישג יד וכיס של חברה ממוצעת. שטיחים מיושמים בהצלחה בשדות תעופה, בתי חולים (!) וכמובן במשרדים של החברות הנחשקות בעולם כמו משרדי גוגל, וורנר, פומה לינקדאין וחברות רבות אחרות. השטיחים מורכבים מסיבים וממצע אליו מתחברים הסיבים בטכנולוגיות שונות.

עיצוב חדר ישיבות במשרד עם שטיח בהשראת GOOGLE MAPS

סיבי השטיח

שטיחים סינתטיים שתכונותיהם מתאימות לעיצוב משרדים משתייכים לרוב לאחת משלושת האפשרויות העיקריות: סיבי פוליאסטר, ניילון 6 וניילון 6:6. הפוליאסטר עמיד מאוד באופן בסיסי בפני כתמים והניילון הוא הבעל תכונות בסיסיות של גמישות וחוזר במהירות רבה יותר לצורתו המקורית לאחר דריכה.
במהלך השנים שיפרו יצרני הניילון את תכונות הסיבים באמצעות שתי פעולות:
א. ניילון שהוא Solution dyed, כלומר, שהצביעה שלו מבוצעת כבר בשלב הפקת הסיבים ולא מודפסת על גבי השטיח לאחר הייצור. הוא עמיד יותר לכתמים באופן משמעותי.
ב. שטיחים שאינם מיוצרים בטכנולוגיית Solution dyed עוברים טיפול שנועד להפוך אותם לעמידים יותר בפני כתמים.
בסופו של דבר, שטיחי הניילון שעברו טיפולים שונים נגד כתמים מצליחים להדביק את הפער מול שטיחי פוליאסטר ואם ניקח בחשבון את היתרון שלהם בגמישות ו"התאוששות" מהירה כלומר, חזרה מהירה למצבם המקורי, הם עדיפים על שטיחי פוליאסטר.
יוצא מין הכלל בתחום הסיבים הוא סיב הTriexta החדש שמשלב את הטוב בין שני העולמות והוא בעל כושר התאוששות גבוה ובמקביל עמיד ביותר בפני כתמים. הסיב פותח בשנים האחרונות על ידי חברת Du pont בשילוב עם ענקית השטיחים מוהק . כדי להדגים את תכונותיו היוצאות מין הכלל של הסיב ארגו ממנו שטיחים והתקינו אותם בגן החיות בדאלאס במתחמי הקרנפים, הפילים וה..גמלים למשך שבועיים. אחר כך הוסרו השטיחים, עברו ניקוי קיטור וראה זה פלא: חזרו למצבם המקורי כחדשים! למרות מצגת התכלית המלהיבה וההתלהבות הכללית מהמוצר אומרים מומחי שטיחים כי על הסיב לעבור עדיין תקופת מבחן של כמה שנים נוספות כדי לבחון יותר לעומק את תכונותיו.
שטיחים שפני השטח שלהם עשויים לולאות הם הבחירה המועדפת עבור מסדרונות וחדרים שיש בהם תנועה של גלגלים כמו כסאות ומכונות שונות על גלגלים. שטיחים שפני השטח שלהם הם cut pile כלומר, סיבים ישרים חתוכים, מתאימים יותר לאזורי אדמיניסטרציה, ספריות, משרדים פרטיים וחדרי ישיבות.

מצע השטיח

המצע המחבר את הסיבים למשטח והוא בעל תכונות שונות בהתאם לצרכים המשתנים של הלקוחות. למשל, המצע יכול לעבור טיפול נגד בקטריות או להיות אנטיסטטי. בשטיחים מהשנים האחרונות קיים מצע אטום  שאינו מאפשר למשקאות שנשפכים על השטיח לחלחל דרכו לתוך רצפת הבטון שהיא בדרך כלל המצע להנחת השטיח. האטימות הזו חשובה במיוחד כיון שכאשר נוזל מחלחל בעד השטיח הוא נוטה לעלות חזרה בכוח הנימיות וכך למרות שהשטיח נוקה מכתמים הם יופיעו שוב ושוב.
בשטיחים איכותיים במיוחד אפשר למצוא cushion back, כלומר, מצע רך וגמיש במיוחד שמאפשר חזרה מהירה יותר של סיבי השטיח למצבם המקורי לפני הדריכה ובכך מפחית את בלאי השטיח. מעבר לכך, הדריכה על השטיח היא נעימה יותר והספיגה האקוסטית שלו גבוהה יותר.

השפעתם של שטיחים על איכות האוויר במשרדים

שטיחים סינטטיים מיוצרים מתערובות מורכבות של חומרים ועלולים לפלוט כימיקלים מסוכנים. עם השנים, ככל שגוברת המודעות לאיכות האוויר הביתי והמשרדי מנסות חברות הייצור להתאים את עצמן ואת קווי הייצור שלהן לתקנים לדרישות של תקנים ירוקים. חברות השטיחים הגדולות חברו יחד ויצרו את התווית הירוקה שנקראת CRI Green. השטיחים שמקבלים את התווית עומדים בתנאים מחמירים של פליטת גזים וכימיקלים שנפלטים מהשטיח ומהדבקים בהם משתמשים להדבקתו למצע.

השטיח משפיע באופן מפתיע אחר על איכות האוויר במשרד: לאחרונה התברר כי בהתקנת שטיחים יש יתרון גדול דווקא לסובלים מבעיות נשימה ואלרגיה! כן כן, לא התבלבלתי, מסתבר ששטיחים הם פתרון מצוין לאנשים שרגישים לקרדית האבק ולחומרים אלרגנים נוספים שנמצאים האוויר. זאת כיון שהחלקיקים הקטנים הללו נוטים להתרומם עם משבי רוח או כשצועדים על הרצפה ובהיותם באוויר הם נשאפים לתוך דרכי הנשימה וגורמים נזק.
כאשר חיפוי הרצפה הוא שטיח החלקיקים הקטנים הללו נלכדים בסיבי השטיח והאוויר נשאר נקי. כמובן שיש לשאוב את השטיח מפעם לפעם כדי להבטיח סילוק מוחלט של הקרדית והאלרגנים השונים.

מיתוג סביבת עבודה במשרדי סטארטאפ הכולל לוחות ושטיח צבעוניים המותאמים למיתוג

שטיחים למשרדים – היתרונות והחסרונות

לסיכום, ראינו ששטיחים הם אחת האופציות המצוינות לעיצוב משרד ויש להם תכונות רבות שתומכות בהחלטה להשתמש בהם עבור המשרדים שלכם

יתרונות של שטיחים למשרד

א. הפחתת רעשים – השטיח הוא חומר אקוסטי וסופג רעשים בניגוד לחומרי ציפוי קשים כגון גרניט פורצלן או פרקט.
ב. בטיחות – השטיח מייצר משטח רך יחסית ובמקרה של החלקה או נפילה על הרצפה מרכך את המכה.
ג. קיימות – ההשטיחים האיכותיים מהשנים האחרונות הם בעלי רמת נדיפות נמוכה של גזים, ניתנים למחזור, או עשויים מחומרים ממוחזרים.
ד. שמירה על איכות האוויר: בשנים האחרונות הוכח מחקרית ששטיחים מפחיתים אלרגיה וקשיי נשימה.
ה. מגוון עיצובים – השטיחים מגיעים במגוון עצום של דוגמאות צבעים וטקסטורות ומייצרים במשרדים עושר צורני ועיצובי שקשה לקבל אותו עם חומרי גמר אחרים.
ו. חסכון בעלויות – יחסית לתכונותיו המצוינות השטיח הוא האלטרנטיבה הזולה ביותר מבין האופציות השכיחות לציפוי הרצפה כך שאם אתם שומרים על תחזוקה נאותה ומשתמשים בשטיח איכותי תוכלו לצפות ליהנות מהשטיח שנים ארוכות.

חסרונות שטיחים למשרדים

עדיין, למרות שאני באופן מקצועי ואישי חסידה נלהבת של שטיחים, יש להם עדיין שני חסרונות עיקריים שצריך לקחת בחשבון:
1. אינם מתאימים לאזורים רטובים או אזורים שיש בהם סיכון לשפיכת נוזלים במו מטבחים, מעבדות וכיוב'.
2. למרות הירידה המשמעותית בפליטת כימיקלים בשטיחים עם תווית ירוקה CRI, שטיחים פולטים יותר כימיקלים מאופציות אחרות כמו רצפה מעץ קשה (לא רב שכבתי שהדבקים שלו פולטים כימיקלים) לינולאום טבעי שעם, קרמיקה, גרניט פורצלן, שיש, מלט וטרצו.

עכשיו מצוידים במידע שימושי ומקצועי על שטיחים תוכלו להחליט על סוג הציפוי בהתאם לטעמכם ולצרכי החברה.

תפריט נגישות