עיצוב תקרות למשרדים

עיצוב משרד קטן למקצועות חופשיים עם אופן ספייס ותקרה חשופה

כמעט בכל פרויקט שאני מתכננת אחת המשימות המרכזיות היא עיצוב תקרות למשרדים שדורש תכנון מוקפד של התקרה ועבודת צוות אינטנסיבית עם היועצים כדי לקבל תקרה גבוהה ככל האפשר. למה זה כל כך חשוב? כדי לענות על השאלה כדאי לצלול לרגע לעולם הפנימי שלנו. כבני אדם אנחנו מונעים כל חיינו על ידי שתי שאיפות מנוגדות, היין והיאנג: לצאת למסעות , לגלות ולחקור, לעומת הצורך להתכרבל, לקבל הגנה וחום כמו כשהיינו ברחם. ומה הקשר לתקרות?


גובה התקרות כאלמנט מרכזי של עיצוב פנים

פעם, כשהיה לנו קשר זורם ורציף עם הטבע היינו יוצאים למרחב הפתוח למסעותינו ותקרה לא הייתה קיימת. כשרצינו להחליף כוחות במקום מוכר, חם ואוהב, היינו חוזרים לבקתה, לאיגלו, למערה, מה שזה לא יהיה, שבו התקרה והקירות היו עוטפים אותנו ומעניקים לנו את תחושת הביטחון שכל כך הזדקקנו לה אחרי מסע הרפתקני או סתם שיטוט ביער.
בימינו אנו עובדים במשרדים ומשחזרים שם את התגליות, המסעות וההישגים שהיו לנו פעם בחיק הטבע, בצורה אחרת. עיצוב תקרות למשרדים אמור לספק חוויה מותאמת לחיים המודרניים. בתרחיש הזה של היום, כשאנו בעבודה, נרצה שהתקרה שמעלינו תהיה גבוהה ככל האפשר או לא קיימת לכאורה, כמו כשיוצאים החוצה. אולי פה ושם נרצה חדר או מקום קטן וחמים כדי לנוח לרגע אבל האנרגיות של הפעילות השוטפת מחייבות מקום מואר ופתוח. לכן עיצוב תקרות שעונה לצרכים שלנו, בין כשהיינו אנשי מערות ובין אם עכשיו כאנשי הייטק, ישלב תקרות גבוהות ונמוכות במידת האפשר.
לא מזמן ביקרתי בברצלונה וכמובן שהלכתי שוב לבקר ביצירת המופת של האדריכל אנטוניו גאודי, הסגרדה פמילייה. כשמרימים את הראש ומסתכלים על תקרת הכנסייה המרהיבה מרגישים בתוך בניין אבל גם בתוך יער. זה שחזור טבע גאוני ואם נפעיל את הדמיון נרגיש שהתקרה למעשה לא קיימת ואנחנו משוטטים ביער, תחת כיפת השמיים.

נחזור למציאות שלנו היום. בתוך המשרדים ההומים שלנו תקרה גבוהה מעבירה תחושה של פתיחות, יציאה למסעות והרפתקאות ומעבירה תחושה שהכל אפשרי. לעיתים רחוקות מתאפשר לי לקבל מראש חלל עם תקרה גבוהה אבל כשזה קורה זו חגיגה. כשיש בפרויקט תקרה רגילה אני נלחמת על כל סנטימטר בתכנון מוקפד עם היועצים כדי להגיע לתקרה שתיתן לפחות שמץ מהתחושה הנהדרת של פתיחות שאנו מרגישים בשדה וביער.

מבט על מסדרון בצבעי הלוגו של המשרד

גישות שונות של עיצוב תקרה חשופה

דרכים אחרות "להעלים" את התקרה הן: לצבוע בשחור, כשהתקרה מספיק גבוהה זה אפשרי ואז כביכול היא לא קיימת ואנחנו במרחב פתוח ללא גבולות. דרך נוספת, להשאיר את התקרה ללא כיסוי על ידי תקרה אקוסטית כשהמערכות גלויות ודווקא לצבוע אותה בלבן או בגוונים בהירים. כך אפשר ליהנות מגובה תקרה מקסימלי.

עיצוב מטבח פתוח במשרדים באוירה נעימה וחמימה

עיצוב תקרה פתוחה מבטאת את השאיפה שלנו בשנים האחרונות לשקיפות, פשטות, לראיית הדברים כמו שהם בלי הסתרה. כמו העיצוב של שעוני SWATCH שם זה התחיל ועבר לחדרי סרוורים שקופים ומשם לתקרות חשופות.

עיצוב אופן ספייס צבעוני עם תקרה חשופה במשרדי חברת הייטק. עיצוב משרדים צבעוני בגווני כתום, צהוב אדום ואפור.
עיצוב של תקרה חשופה במשרדי חברת הייטק

תקרה חלקה

התקרה החלקה והמעובדת בסגנון שהיה מקובל כמעט בכל המשרדים עד לפני שנים מעטות, שומרת תמיד על יופייה. תקרה חלקה ומעובדת היא מינימליסטית ואפשר לתכנן אותה בשלל עיצובים וצבעים או בצבע הלבן שמעניק תחושה של קלילות.

עיצוב דלפק קבלת קהל בכניסה למשרד

איך מאירים את התקרה?

האופן שבו אנו בוחרים להאיר את התקרה משפיע באופן דרמטי על עיצוב המשרד כולו. לפני כעשור היה שיא האופנה שימוש בתקרות פח מחוררות בגוון אפור בתוכן השקיעו גופי תאורה שהאירו את החלל מלמעלה למטה. התקרות עצמן נשארו כהות, אפלות וקודרות. עד היום שאני נכנסת למשרד כזה התקרה העגמומית מקלקלת לי את מצב הרוח.
המלצתי להשתמש בגוונים בהירים בתקרה ולהשתמש בתאורה שתאיר גם את התקרה ותשרה תחושה של גובה ופתיחות. אמנם הזכרתי קודם לכן שימוש בתקרה שחורה אבל זה מתאים במקרים בהן התקרה גבוהה במיוחד ואז דווקא הצביעה בשחור גורמת לה "להיעלם" או במקרים מיוחדים בהם רוצים ליצור אוירה של מסתורין או דרמה. מצד שני, אם החלל מואר ופתוח אפשר לשלב בתקרה גופי תאורה שישמשו אלמנטים ממובילים בעיצוב כמו פסי תאורה או גופים מעוגלים.

עיצוב צבעוני של דלפק קבלה ותאורה המשדרים תנועה
חדר ישיבות עם קיר זכוכית וקיר מחיק מלוח אמייל

תקרות כאלמנט אקוסטי במשרדים

התקרה היא אלמנט חשוב בספיגת רעשים ונוחות אקוסטית כשלעצמה היא אחד המשתנים החשובים ביצירת סביבת עבודה נוחה וארגונית. במיוחד היום חברות הייטק, מרכזי שירות לקוחות ובגלל חברות מסחריות שונות, משלבות בעיצוב המשרד שלהן חללים פתוחים הרבה יותר מבעבר ולכן יש חשיבות עצומה לתקרות אקוסטיות או פתרונות אקוסטיים בתקרה. קיים בשוק מגוון רחב של אריחים אקוסטיים ופתרונות לכל גחמה עיצובית, אם תהיו מוכנים לשלם את המחיר כמובן.

עיצוב משרד עורכי דין - דלפק קבלה
עיצוב דלפק קבלה לבן בחברת תיירות

עיצוב תקרות מוארות

 האלמנט הקרוב ביותר ל"אין תקרה" שהזכרתי קודם הוא תקרה מוארת שיוצרת דימוי של כיפת שמיים. אפשר להשיג את האפקט הזה על ידי יצירת תקרת זכוכית חלבית מוארת מבפנים או על ידי תקרות עשויות יריעות פלסטיות שנמתחות לצורה הרצויה ומוארות בחלק הפנימי שלהן.

מבט על מסדרון המשרד המשלב בתוכו רבדים שונים של חומרים ואיזורים
דלפק קבלה במשרדים מעוצבים של חברת קוסמטיקה

תקרות מיוחדות

ויש גם תקרות המדמות את שביל החלב, תקרות עשויות מבד, תקרות מעוגלות הכל כיד הדימיון והעיצוב. כמו בכל יצירה מעוצבת גם עם תקרות, השמיים הם הגבול.

דלפק קבלה מזכוכית מודפסת המשדר את נושא המשרד
עיצוב מסדרון עם רצפת אריחי שטיח בגווני אפור משולבים עם פרקט במשרדים לחברת טקסטיל
עמדות עבודה מופרדות בחלל פתוח
עיצוב חדר ישיבות ממותג
עיצוב משרדים לחברת לוויינים בהשראת גלקסיות

תפריט נגישות