עבודה מהבית – עיצוב חדר עבודה

על עיצוב חדר עבודה  להעלאת wellbeing (שלומות), מתוך ראיון עם מיכאל בלום בערוץ ללא צנזורה 

שלוש אפשרויות לסידור שולחן העבודה בחדר העבודה הביתי, מה עדיף?

אפוא הייתם ממקמים שולחן עבודה בחדר העבודה שלכם ומדוע? איור דמות, נדב נחמני

עבודה מהבית הפכה להיות חלק בלתי נפרד משגרת היום של רבים מאתנו. עיצוב חדר עבודה בבית בהתאם לכמה עקרונות פשוטים יתרום לעבודה נעימה ופורה ולהעלאת wellbeing (שלומות).
איך ליצור לנו חלקת אלוהים קטנה ונעימה שתעזור לפוגג מתחים ולעבוד ביעילות? היכן למקם שולחן עבודה? מה היתרונות של הכנסת אלמנטים של צמחיה?

במאמר זה, המגובה בסרטון וידאו מתוך ראיון עם מיכאל בלום, נתמקד ב5 פרמטרים חשובים שקובעים את תחושת השלומות או הwellbeing  שלנו בחדר העבודה הביתי.
שלומות היא תחושת רווחה פיזית, רגשית וחברתית. כאשר מדובר על חדר עבודה פרטי בבית, השלומות מושגת בעיקר על ידי רווחה פיזית באמצעות עיצוב פנים של חדר העבודה שלוקח בחשבון את הנושאים הבאים:

  • תאורה טבעית
    .
  • מיקום שולחן עבודה ביחס לאור הטבעי ולנתוני החדר
    .
  • היתרונות של עיצוב חדר עבודה עם אלמנטים של טבע
    .
  • פעילות גופנית וארגונומיה בעבודה מהבית
    ..
  • נמנום ומדיטציה בעבודה מהבית
    .
    את ההשראה לסגנון העיצוב הביתי עבור המשרד שלכם אפשר לקבל באתר של  MO Design עם בתים מעוצבים במגוון סגנונות.

חשיבותה של תאורה טבעית בחדר העבודה

כדי להבין את הרציונל של מיקום השולחן בחדר העבודה צריך להבין את החשיבות הרבה של האור הטבעי  לתחושת רווחה בעבודה, או במילים אחרות , לשלומות (wellbeing) שלנו. עיצוב חדר עבודה מקצועי צריך תמיד להתחשב במיקום השולחן ביחס לתאורה הטבעית, אם יש חלון בחדר.
מחקרים רבים הוכיחו שנוכחות אור טבעי תורמת לשלומות (Wellbeing) ומעלה יצירתיות ותפוקה.
.
למה תאורה טבעית כל כך חיונית לבריאותנו וגם לתפוקת העבודה?
כבני אנוש יש לנו פעילות גומלין ענפה ומורכבת עם הטבע. אחד המרכיבים החשובים לבריאותנו ולשלומנו הוא האור הטבעי. האור במהלך כל היום נקלט על רשתית העין. הרשתית מעבירה את המידע על סוג האור ועוצמתו אל המוח ובהתאם לכך המוח "יודע" מהי השעה ביום ומפעיל את המחזור הנקרא המחזור הצירקדי.
המחזור הצירקדי אחראי על הפעלת ההורמונים השונים בגופנו. למשל, קרני הבוקר הראשונות מעוררות את הגוף להתחיל להפריש הורמונים שקשורים לערנות כמו קורטיזול שמאפשר לנו להתחיל את היום בפרץ של אנרגיה גבוהות וקרני השמש האחרונות של השקיעה מעוררת הפרשת הורמונים כגון מלטונין שמכינים אותנו לשינה.
.
ככל שהעיניים והגוף שלנו חשופים יותר לאור טבעי הגוף יתפקד בצורה בריאה וטבעית יותר וכתוצאה מכך גם נעבוד ונתפקד ברמה גבוהה. כמובן שבשעות שבהן יש סנוור על ידי קרני השמש יש לדאוג להצללה מתאימה.
.
התפקיד החשוב של האור הטבעי בחיינו מסביר את הצורך שלנו לשהות בחדר עם חלון. לכן כשמתכננים את חדר העבודה הביתי הגורם הראשון במעלה שצריך לקחת בחשבון הוא מיקום שולחן העבודה ביחס לחלון או ביחס למקור האור הטבעי, אם יש.

מיקום שולחן עבודה

התאורה הטבעית היא כאמור פרט חשוב שעל פיו נמקם את שולחן העבודה בחדר.
גורם נוסף שצריך לקחת בחשבון בתכנון חדר עבודה ביתי הוא תחושת השליטה. בני אדם הם יצורים טריטוריאליים ויש להם צורך טבעי לשלוט במרחב שבו הם נמצאים. לשם כך רצוי תכנן את חדר העבודה כך שנוכל לזהות במהירות מי עומד להיכנס למרחב הפרטי שלנו. גם כאן, סידור השולחן יכול לתרום לתחושת השליטה והנוחות.
.
חלק מתחושת השליטה והביטחון נובעת גם מהשמירה על פרטיות. במיוחד כשמדובר במסך המחשב. רוב העובדים מעדיפים פרטיות של המסך בין אם מדובר בעבודה מהבית או בחדר עבודה ביתי. כשמסדרים את עמדת העבודה הביתית חשוב להתייחס לכל הגורמים הללו.
לפניכם 3 העמדות שונות של שולחן העבודה בחדר. איזה העמדה מועדפת לדעתכם? מהם היתרונות והחסרונות בכל סידור שולחן? (החלון מסומן בכחול)

לפניכם 3 העמדות שונות של שולחן העבודה בחדר העבודה. איזה העמדה מועדפת לדעתכם? מהם היתרונות והחסרונות בכל סידור שולחן? (החלון מסומן בכחול)

שלוש אפשרויות להעמדת שולחן עבודה במרחב, היתרונות והחסרונות בכל צורת העמדה

עיצוב חדר עבודה עם מבט החוצה ושליטה מלאה בחלל

העמדה 1 – האמצעית –  היא הטובה ביותר, כשמרימים את הראש לרגע ממסך המחשב אפשר לראות מרחב פתוח מבעד לחלון וליהנות מאור טבעי ונוף ובנוסף המיקום מול דלת החדר מאפשר להיות בשליטה ולהבחין מיד מי נכנס לחדר וגם מסך המחשב אינו גלוי לכל מי שנכנס.

מבט לנוף ושליטה במרחב בסידור שולחן צמוד לחלון ומול הדלת

עיצוב חדר עבודה עם מבט החוצה וללא שליטה מלאה בחלל

העמדה 2 – הימנית –  במצב שבו החלון מול הדלת מומלץ במידת האפשר לוותר על השליטה במי נכנס לחדר ולהעדיף קבלת אור טבעי ונוף החוצה. אפשר גם לסובב את השולחן ב90 מעלות שמאלה ולמקם אותו צמוד לקיר וצמוד לחלון וכך אפשר לקבל מבט צידי אל החלון וקצת יותר שליטה על הדלת : )

מיקום שולחן העבודה צמוד לחלון עם הגב לדלת תוך העדפת נוף על פני שליטה בכניסה לחדר

בתמונות שלפניכם אפשר לראות מצב שבו השולחן פונה לנוף ולמרות שהישיבה היא עם הגב לדלת הכניסה לחדר הנוף המרהיב מהווה פיצוי הולם לחוסר השליטה במי שנכנס לחדר העבודה.

חדר עבודה שבו הכיסא עם הגב לדלת הכניסה אבל הנוף המרהיב מפצה על העדר שליטה ועל המסך הגלוי לנכנסים לחדר 

עיצוב חדר עבודה ללא מבט החוצה ועם שליטה מלאה בחלל

העמדה 3 – השמאלית –  למרות שרבים ממקמים כך את השולחן וכך אפשר לקבל אור טבעי ושליטה, עדיין העמדה זו פחות מומלצת כיון שבה אמנם מושגת שליטה במרחב החדר אבל על חשבון אפשרות לצפות במרחב הפתוח בזמן הפוגה קלה של כמה שניות מהעבודה.

העמדת שולחן בחדר עם שליטה על מרחב החדר אבל ללא מבט אל הנוף

 צפייה במרחב פתוח מחלון חדר העבודה

אחרי שהבנתם את החשיבות הרבה של אור השמש לרווחה ול wellbeing (שלומות), חשוב להכיר נושא נוסף שקשור לתחושת הרווחה שלנו בעבודה – צפייה במרחב פתוח.
.
כשאנו מתבוננים בעצם הנמצא במרחק מסוים מאתנו, שרירי העיניים והעדשות שלנו מתכווצים או מתרפים כדי ליצור מיקוד מתאים של התמונה על עדשות העיניים. כשאנחנו מסתכלים למרחק שרירי העין הם במצב הרפוי ביותר. ככל שהעצם קרוב יותר אלינו אנו מכווצים את שריר העיניים כדי למקד את תמונתו על העדשות.
זו הסיבה שבגללה יש לנו צורך להסיט מידי פעם את המבט מהמסך אל מרחב פתוח כביכול לאינסוף לכמה שניות ואם המרחב הפתוח כולל גם נוף ירוק, זכיתם! שימו לב שעובדים ששולחן העבודה שלהם ממוקם צמוד לקיר נוטים להפסיק את עבודתם לעתים קרובות יותר ולשוטט במרחבי המשרדים, או אם מדובר בעבודה מהבית, ברחבי הבית, בלי להבין שזה צורך טבעי שנועד לאפשר מתן מנוחה לעיניים ולהתחבר למתרחש בסביבה דרך צפייה במרחב .
כשאנו מודעים לצורך לאפשר מנוחה והרפיה לשרירי העיניים אנו יכולים להבין איזה חשיבות עצומה יש לחלון בחדר העבודה ולמיקום השולחן ביחס לחלון.

מיקום שולחן עבודה בחדר עבודה ללא חלון

האתגר הגדול הוא כשמרחב העבודה שלנו הוא ללא חלון, כולנו מכירים את ההרגשה הלא נעימה הכרוכה בכך.
אם אין ברירה ואפשר לעבוד רק בחדר ללא חלון הסידור המומלץ הוא העמדת השולחן רחוק מהקיר שמולו כדי שיישאר מרחב פתוח גדול בין העובד לקיר.
ראו לדוגמא את העמדה 4.

העמדת שולחן בחדר שאין בו חלון, כדאי שתתבצע כך שייווצר מרחב גדול בין השולחן לקיר שממול כדי לאפשר מנוחה לשרירי העיניים כשמרימים את המבט מהמסך

העמדה 5 – היא הפחות מומלצת מכל האפשרויות ובמקרה שהיא הכרחית בלית ברירה מומלץ למקם תמונת נוף פתוח על הקיר מול השולחן כדי לפצות על קרבת היתר לקיר וכן לקום מידי פעם ולהסתובב אפילו רק דקה או שתיים כדי לתת מנוחה לעיניים ועל הדרך, להפעיל את הגוף.

העמדת שולחן שאינה מומלצת בחדר ללא חלון כשהשולחן פונה עם פנים אל הקיר. יבוצע רק כשאין ברירה

היתרונות של עיצוב חדר עבודה עם אלמנטים של טבע

כשעובדים מהבית אנו יכולים לשלוט בצורה טובה יותר בעיצוב חדר העבודה ובין היתר גם להכניס צמחיה ובעלי חיים שבמשרדים הכנסתם לרוב אינה מתאפשרת בגלל אילוצים של תחזוקה.
זו הזדמנות לעצב לעצמכם סביבת עבודה ביופילית, כלומר, חדר עבודה או פינת עבודה עם אלמנטים של טבע.
פירוש המילה ביופיליה היא: משיכה אל הטבע: פיליה=משיכה, ביו=טבע וסביבת עבודה ביופילית היא סביבה שבה משולבים אלמנטים מן הטבע.
.
מהם היתרונות בחדר עבודה ביופילי? כאשר אנחנו נמצאים בסביבה שיש בה טבע אנחנו מרגישים רגועים יותר, לחץ הדם יורד והוכח שתחושת הwellbeing עולה ואיתה גם היצירתיות והתפוקה.
עיצוב ביופילי הוא מתודולוגיית עיצוב שבמסגרתה מכניסים את הטבע לסביבה הבנויה באמצעות 15 תבניות או דפוסים. למשל, דפוס חשוב הוא הכנסת אור דינמי ומפוזר, כלומר אותו אור טבעי שאליו התייחסתי בפסקה הקודמת.
דפוס מרכזי נוסף הוא הכנסת אלמנטים ויזואליים של טבע כמו צמחיה. היתרונות של הכנסת צמחיה לתוך חדר העבודה הם:

  • הגדלת כמות החמצן באויר ושיפור קוגניציה
    .
  • העשרת האוויר בפרוביוטיקה שמקורה בצמחיה ובאדמה
    .
  • טיהור האוויר מרעלים, במיוחד זה נכון לגבי סוגי צמחים מסויימים
    .
  • השראת רוגע בגלל הצורה הויזואלית הייחודית שלצמחיה שהעין האנושית מורגלת אליה משחר האנושות. בקישור זה תוכלו לקרוא עוד על עיצוב משרדים ביופיליים

המלצתי היא, הכניסו צמחיה בעציצים או באדניות לחדר העבודה שלכם וכל המרבה הרי זה משובח.

חדר עבודה ביופילי עם 3 עציצים גדולים, חומרי גמר מהטבע ומבט אל מרחב נוף הרים

פעילות גופנית וארגונומיה בעבודה מהבית

אחת הבעיות של עבודה בעידן המודרני היא היושבנות. אנחנו יושבים הרבה יותר מכפי שהגוף שלנו מתוכנן וכתוצאה מכך מתפתחות מחלות כרוניות כמו השמנה שהוגדרה לאחרונה כמחלה ובעיות בכלי הדם שנובעות מזרימה שאינה תקינה של דם בגלל הישיבה הממושכת.
בכלל, הישיבה הממושכת מוגדרת היום כעישון החדש. אחרי שתראו את הסרטון הקצרצר הזה בן 5 דקות מסדרת טד אני מבטיחה לכם שתרצו לזנק מהכיסא ולעשות פעילות כלשהי.
אז מה עושים? מי שחושב שלאחר ישיבה של 8 שעות במשרד בלי לזוז מהכיסא יוכל ללכת לחדר כושר לשעה ולחפות על הנזק שכבר נגרם, טועה.
.
כדי לשמור על גוף בריא ותחושה טובה גופנית צריך לקום מהכיסא מידי חצי שעה לכל היותר ולבצע פעילות גופנית כלשהי, אפילו קצרצרה למשך 10 שניות.
מומלץ ביותר לקפוץ במקום 10 שניות, פעילות שממריצה ומצוינת למחזור הדם.
.
איך תוכלו לתכנן את חדר העבודה שלכם כך שיעודד אתכם לבצע פעילות גופנית?
התקינו מדף או שניים ומקמו עליהם משקולות ואביזרי ספורט נוספים שיזכירו לכם מידי פעם להשתמש בהם.
כמו כן אתם יכולים להשתמש בשולחן חשמלי שאפשר לכוון אותו למצב של ישיבה או למצב של עבודה בעמידה.
גם בבחירת כסא משרדי, אני ממליצה להשתמש בכסא עבודה דינאמי שמעודד תנועה עדינה על הכסא ושומר על גמישות.
.
מעבר לנושא הפעילות הגופנית תוך כדי עבודה, חשוב לעבוד באופן ארגונומי . הארגונומיה בעבודה היא נושא רחב ואתייחס כאן בקצרה לעבודה מהבית על לפטופ.
כשאתם רכונים על הלפטופ שלכם אתם מאלצים את הגוף לתנוחה נוקשה אחת.

עבודה על לפטופ בתנוחה שאינה ארגונומית ואינה מומלצת - איור מאת נדב נחמני

תנוחת עבודה על לפטופ ללא תחנת עגינה, אינה מומלצת

השולחן האידיאלי לחדר העבודה ותנוחת העבודה הטובה ביותר

אז מהי תנוחת העבודה הטובה ביותר ואיך נתאים שולחן שיאפשר לנו לעבוד בתנוחת עבודה אופטימלית? ,

ראשית, חשוב מאוד לעבוד עם תחנת עגינה שמאפשרת תנוחת עבודה זקופה ובריאה יותר.
לגבי תנוחת העובדה הטובה ביותר, ארגונום ותיק בשם ג'וש קרסט שעסק שנים רבות בתכנון כסאות ארגונומיים אמר לאחרונה על הנושא: "תנוחת העבודה הטובה ביותר היא התנוחה הבאה שלך"
כלומר, לא משנה על איזה כסא ארגונומי נשב, אם לא נגוון לעיתים קרובות את תנוחת העבודה, מישיבה לעמידה  ונפעיל את הגוף הפעלה קצרצרה כל חצי שעה לפחות, אנו עלולים לגרום נזק לגופנו.
.
לאור מחקרים בעולם שגילו את הסכנות שבישיבה רצופה כל היום (הישיבה היא העישון החדש 🙂 ואת היתרונות בתנוחות עבודה מגוונות במהלך העבודה השוטפת, החלו חברות ריהוט לשווק שולחנות בעלי גובה משתנה שאפשר לשלוט בגובהם וכך לאפשר עבודה בישיבה וגם בעמידה וגיוון בתנוחות העבודה. גיוון תנוחת העבודה מאפשר זרימת דם טובה יותר והגברת הקוגניטיביות. מומלץ למקם בחדר העבודה שולחן חשמלי כדי להקל על המעבר מישיבה לעמידה וכך לסייע להרגלי עבודה חדשים.   
ככדי 

תנוחת עבודה טובה מול המחשב

תנוחת עבודה טובה היא כשעובדים מול מסך שמרכזו בגובה העיניים והזווית בין האמה לזרוע היא כ90 מעלות

תנוחת עבודה בעמידה יכולה להתבצע גם באמצעות קרש גיהוץ. איור - נדב נחמני

גיוון בתנוחות העבודה ועבודה בישיבה ובעמידה לסירוגין תורם לבריאות

נמנום ומדיטציה בעבודה מהבית

הנמנום ומנוחת הצהריים בריאים ללב, מרעננים, מעלים את הקוגניטיביות ויוצרים הפסקה חשובה בין חלקי היום. במזרח אסיה מבינים את חשיבות הנמנום שנקרא גם power nap ומאפשרים לעובדים לעשות הפסקת נמנום קצרה. זה מתבצע בצורה הפשוטה ביותר ולא תמיד נוחה. העובדים מפסיקים את עבודתם, מניחים את ראשם על ידיהם ומנמנמים במשך 10-20 דקות.
בארגונים ששמים דגש על רווחת העובדים נוהגים לאפשר הפסקת נמנום וגם מקצים חדרי מנוחה לעובדים לצורך כך. גם מדיטציה יכולה לשמש כאתנחתא חשובה באמצע יום העבודה.
רוב הארגונים עדיין לא הבינו את חשיבות הנמנום ואינם מקצים חדרים ייעודיים לשם כך. אבל כשעובדים מהבית אפשר לנמנם ולמדוט ולשפר מהותית את איכות העבודה לאחר מנוחה קצרה.
זה יתרון נוסף של עבודה מהבית.
לכן כדאי למקם בחדר העבודה כורסא נפתחת או ספה לנמנום של בין 10 דקות לשעה בשעות הצהריים.

חדר ישיבות ומנוחה ורוד עבור העובדים איור על גבי צילום: נדב נחמני

נמנום ומדיטציה להעלאת wellbeing

סיכום – ארבעת העקרונות לעיצוב חדר עבודה כשעובדים מהבית

  • מקמו את שולחן העבודה בהתאם למיקום האור הטבעי והכניסה לחדר לקבלת מקסימום אור טבעי ושליטה באזור הכניסה לחדר.
    .
  • הכניסו אלמנטים של טבע לחדר כגון צמחיה כדי להעשיר את האוויר בחמצן ובחיידקים פרוביוטיים , לנקות רעלים, ולהעלות את תחושת הwellbeing.
    .
  • בצעו פעילות גופנית שוטפת במהלך יום העבודה באמצעות כסא דינאמי, שולחן מותאם לעבודה בעמידה ובישיבה ופעילות גופנית קצרצרה מידי 30 דקות.
    .
  • הקצו מקום בחר העבודה או באזור אחר בבית לנמנום ומדיטציה של 10 דקות עד שעה על בסיס יומיומי.
    .

יש לכם שאלות והתלבטויות נוספות בנושא עיצוב חדר עבודה ביתי?  אשמח לקבוע פגישת ייעוץ חד פעמי אצלכם בחדר העבודה (השירות ניתן מאזור ראשון לציון בדרום ועד קרית שמונה בצפון)

מלאו את הטופס  למטה או התקשרו עכשיו לקבוע פגישה:  7326997 03    6367133 04     4683066 054

תפריט נגישות