חומרים ופריטים לעיצוב משרד

עיצוב מבואת כניסה ודלפק דמוי אניהלמשרדי חברת ספנות

עיצוב פנים של משרדים הוא תחום שבו היצירה והטכנולוגיה שזורים יחד וקובעים את איכות העיצוב של המשרדים. חומרים ופריטים בהם נשתמש ייקבעו את איכות העיצוב

עיצוב קפיטריה צבעונית עם צמחיה

תפקידם של חומרים ופריטים בעיצוב החלל

תרומתם של סוגי החומרים והפריטים שנבחרים בתהליך התכנון ניכרת בשלושה היבטים:

א'.  עמידות ורמת גימור של משרדים ויתרונות טכניים כגון: עמידות בפני שחיקה ומים, בידוד וספיגה אקוסטית, גמישות ויכולת חזרה למצב קודם, כגון בשטיחים אחרי דריכה, ונתונים רבים נוספים.

ב'. יצירת נראות כללית למשרדים.

ג'. מיתוג סביבת העבודה והעברת מסרים של הארגון לעובדים ולמבקרים במשרדים.

ארבעה חומרים ופריטים לעיצוב המשרד

הכתבה שלפניכם משלבת תמהיל של מידע בשני סגנונות: ממידע טכני "יבש" מעט ועד הגיגים פילוסופיים על תפקידה של הדלת בחיינו. בכתבה מידע על ארבעה סוגי חומרים, עבודות ופריטים לעיצוב המשרדים בליווי דוגמאות:
.
1.בחירה ושימוש בפרקט למינציה.
.
2. יתרונות השימוש בזכוכית.
.
3. הדפסה דיגיטלית
.
.
4. ולסיום נקנח במעט הגיגים על דלתות מזווית אחרת… תפקידה הסמלי של דלת.

עיצוב מסדרון צבעוני וכייפי משרדי חברת סטאראפ

איך לבחור פרקט למינציה?

בשנים האחרונות כבש פרקט הלמינציה בסערה את השוק הישראלי. רצפת פרקט מעניקה חמימות ועושר עיצובי ומתאימה כמעט לכל חלל. היתרון של פרקט למינציה לעומת פרקט מעץ הוא מחירו הנמוך יחסית, קלות התחזוקה ורמת השחיקה הגבוהה חסרונותיו העיקריים של פרקט למינציה הם שעד היום החיקויים הטובים ביותר אינם משתווים ביופיים ובזוהרם לפרקט עץ אמתי וכן הסיכון בפליטת חומרים נדיפים מהפרקט אם הלמינציה אינה מבוצעת לפי תקנים ירוקים מחמירים.

פרקט למינציה מתאים פחות לאזורים בהם נדרשת אקוסטיקה טובה כגון אזורים של עמדות עבודה פתוחות (open space), לעומת זאת הוא מתאים ומעניק מראה חמים ועשיר לאזורי כניסה של משרדים, לחדרים, ובטיפול אקוסטי נכון בתקרה, כפיצוי על רמת האקוסטיקה הנמוכה שלו יחסית לשטיח, יכול להשתלב ולהוסיף נופך לעיצוב גם בחדרי ישיבות. רמות המחירים ואיכות הפרקט הן מגוונות ביותר בארץ. למתבונן מהצד ולמי שאינו מומחה בתחום לא ברור כיצד לבחור פרקט מתוך ההיצע האדיר, איזה תמורה הוא מקבל תמורת מוצר יקר בעשרות אחוזים ומה הסיכון ברכישת מוצר זול. לפניכם נתונים על פרקט הלמינציה בתקווה שתיעזרו במידע לבחירה מוצלחת של הפרקט שלכם.

מה זה פרקט למינציה?

פרקט למינציה או פרקט סינטטי הינו לוח HDF ללא פורמלדהיד, פורמלדהיד הוא חומר רעיל הנמצא בדבקים המרכיבים את ה- HDF  על הלוח מדפיסים תמונה של עץ, אבן או ציור ועל הדפס זה מיישמים שכבת הגנה השומרת מפני שחיקה. החלק התחתון / אחורי של לוח הפרקט הינו שכבה מייצבת, בכדי למנוע עיוותים (או וינצ'ים בז'רגון המקצועי).

בפרקטים הסינטטיים סיווגים שונים, סיווגים אלו מגדירים כל פרקט לאיזה אזור הוא מיועד או בעצם, איפה הפרקט הזה ישמר בצורה הטובה ביותר בתקופת האחריות על המוצר.

הסיווגים הם:

  • CLASS 31, CLASS 32, CLASS 33. – בכדי לקבל רמת התאמה בודקים מספר פרמטרים:
  • שחיקה, מעיכה, עמידות בלחות (לא מים), נזק מכיסאות גלגלים, סיגריות בוערות ועוד).
  •  CLASS 31 מזוהה כ- AC3. שחיקה קלה – מתאים לבתים בהם התנועה היא מעטה.
  • CLASS 32  מזוהה כ- AC4. שחיקה בינונית – מתאים למשרדים ולכל האזורים בהם קיימת תנועה בינונית של אנשים.
  •  CLASS 33 מזוהה כ- AC5. שחיקה גבוהה – מתאים לאזורים ציבוריים, לוביים ומקומות בהם תנועה רבה של אנשים, עגלות וכיוב'.
עיצוב מסדרון ביופילי עם צמחיה טבעית ורצפת פרקט. האדניות מעץ משתלבות עם רצפת הפרקט

מה זה HDF ומה תפקידו?

HIGH DENSITY FIBER BOARD – HDF עשוי מנסורת דקה של עץ בתוספת דבקים המקנים לחומר דחיסות גבוהה ויציבות ממדית. למשקל הבסיס חשיבות משמעותית ביותר היות וככל שהבסיס כבד יותר, משמע דחוס יותר, כך הפרקט יציב יותר והחיבורים שלו חזקים יותר (מונע פתיחת רווחים סביב החיבורים).

 

 

מנעול הפרקט

מנעול הפרקט יוצר את החיבור של לוחות הפרקט אחד לשני. ישנם חיבורים שונים:

  • חיבור באמצעות דבק.
  • מנעול ללא דבק בשיטת– CLICK לצורה זו שתי וריאציות:

קליק היקפי מארבע כיוונים וקליק לאורך הפרקט ובחיבורי הראש יש קליק דפיקה. קליק זה בעצם חיבור ללא דבק.

ישנם הבדלים מהותיים בין שיטות הקליק השונות, יתרה מזאת כל חברה בעולם מייצרת את הקליק שלה אבל אין זה אומר שכולם טובים.

המנעול הטוב ביותר שקיים היום הינו מנעול אלומיניום המאפשר להתקין את הלמינציה באורך של 30 מ' על 30 מ' ללא תפר התפשטות, מן הסתם זה אינו מנעול נפוץ והוא יקר במיוחד.

מנעול נוסף הנחשב לטוב אחריו הינו ה – UNICLIC. מנעול זה הינו פטנט רשום וכל חברה יכולה לקנות אותו.

מנעול זה טוב מאחרים היות והוא קליק מושך, משמע בין הלוחות קיים לחץ מתמיד אחד כלפי השני, כך בעצם החיבורים לא נפתחים. חיבורים צמודים והדוקים נותנים לפרקט מראה שלם וחדש ומונעים חדירת נוזלים בין לוחות הפרקט.

פינת ראיונות צבעונית באדום וכחול

מה המשמעות של עמידות בלחות/מים?

כאשר חיבורי הפרקט מתנפחים עד לכדי 20% מעובי הפרקט "הנקבה" מתרחבת מאד "והזכר" נופל החוצה. לכן התקן האירופאי CELQ קובע תקן התנפחות פרקט מקסימלי לרמה של עד 15% מעובי החומר. קיימות בשוק חברות שמוצריהן משובחים אף יותר מדרישת התקן ורמת ההתנפחות בלחות מגיעה לפחות מ15%.

בפרקטים איכותיים ניתנת אחריות למערכת הנעילה של הפרקט ולשחיקה בתנאי שימוש סבירים.

המידע באדיבות גיא אוסטרוגובססקי – אוסטרו דיזיין 

תקן אש ובטיחות של פרקט

יש לוודא שתקן האש של הפרקט מתאים לשימוש שנעשה בו ולקבל אישור לשימוש בפרקט מיועץ הבטיחות או ממעצבת הפנים.

תכונות נוספות שחשוב לבדוק בפרקט

א. קיימים בשוק פרקטים אנטי סטטיים לאזורי עבודה בהם נדרשת רצפה אנטי סטטית ופרקטים אנטי בקטריאליים שמתאימים למרפאות ולמקומות בהם נדרשת היגיינה מרבית.

ב. הנראות של הפרקט נובעת מאיכות הצילום של הדפס הפרקט וגם מרמת החזרתיות של הצילום בכל סידרה.

כלומר, בפרקט איכותי יותר משתמשים במספר רב יותר של צילומים בכל סדרה וכך, כשהמתקין מניח את יחידות הפרקט באופן אקראי נוצרת דוגמא מגוונת שנראית קרובה מאוד לפרקט עץ אמיתי.

לעומת זאת, בפרקט שאינו איכותי ניתן לראות איך הדוגמא חוזרת על עצמה כיון שבכל סידרה משתמשים במספר צילומים מצומצם והמשטח נראה מלאכותי ומונוטוני, במיוחד כשמדובר במשטחים גדולים בכניסה למשרדים או בחללים פתוחים לעבודת צוות.

כיון שאין תקן מחייב למספר הצילומים בכל סידרה מומלץ להשתמש בפרקט מאיכות מעולה שבו פרט זה כלול במפרט או להקפיד לראות משטח גדול של כמה מטרים מרובעים מותקנים לפני שבוחרים את הפרקט.

יתרונות השימוש בזכוכית בעיצוב פנים

זכוכית משמשת ככלי עזר רב ערך בעיצוב משרדים ובכלל. תכונותיה כמבודדת אקוסטית ומצד שני כחומר שקוף או חלבי מציבות אותה כחומר שימושי במיוחד. כמבודד אקוסטי היא יכולה לשמש כמחיצה מפרידה ליצירת חדרים סגורים ומונעת מעבר קול ברמה שבדרך כלל מספיקה לחדרי ישיבות ולחדרי עבודה. אם רוצים להשיג בידוד אקוסטי משופר ועדיין לשמור על שקיפות או יכולת העברת אור מחדר לחדר אפשר להשתמש בזכוכית בידודית המורכבת משני לוחות זכוכית, (רצוי בעובי שונה וכך כל אחד מהלוחות מונע מעבר קול בתדרים שונים) כשבין שני הלוחות כלוא אויר שמוסיף לרמת הבידוד.

בעיצוב פנים משתמשים בזכוכית גם כדי ליצור הפרדה אקוסטית וויזואלית אולם עדיין לאפשר מעבר אור ממקום למקום. בצורה כזו אפשר לתכנן חדרים שאין להם חלונות חיצוניים אבל אחד הקירות שלהם, הפונה למסדרון, עשוי מזכוכית חלבית וכך התאורה במסדרון, המסתננת מבעד לזכוכית החלבית יוצרת אפקט של חלון מואר ומשפרת את חוויית השהיה בחדר.

השימוש בזכוכית מקבל משמעות סמלית במקרים מסוימים. חברות שחורטות על דגלן את ערך השקיפות יכולות להשתמש בקירות זכוכית להפרדה בין חללים ולהראות בכך שהערך מקבל יישום מעשי דרך השקיפות, תרתי משמע, של החברה. לגישה זו יש מצדדים ומתנגדים אבל היא בהחלט ראויה למחשבה.

שימוש נוסף, נפוץ ביותר שקיבל בשנים האחרונות עדכון מעניין, הוא השימוש בזכוכית כויטראז'. כבר בכנסיות ובבתי כנסת עתיקים השתמשו בתכונות העברת האור של הזכוכית כדי לצייר עליה ולקבל אפקט מיוחד של תמונה שקופה למחצה שקרני האור מעניקות לה זוהר מיוחד.

בשנים האחרונות נעשה שימוש נרחב בזכוכית שעליה מודפסות תמונות שונות כדי ליצור את אפקט הויטראז'. דוגמאות לשימושים כאלו כדי למתג את סביבת העבודה אפשר לראות כאן בעיצוב משרדים לחברת לוויינים

בחברות הייטק וסטארט אפ רבות מקובל להשתמש בקירות זכוכית כלוחות עבודה והכתיבה והמחיקה עליהם עם מרקר מחיק קלה מאוד. יש גם לוחות זכוכית ייעודיים לכתיבה בחדרי ישיבות ובחדרי עבודה
ולאחרונה גם פטנט חדש: לוח זכוכית שבחלקו האחורי מודבק לוח ברזל וכך הוא הופך למחיק ומגנטי. לוחות כאלו אפשר להשיג בשלל צבעים.
מעבר לשימושים הטכניים והתפעוליים בזכוכית, היא מככבת גם כחומר גלם מדהים ליצירות אמנות. השילוב של שקיפות וצבעוניות והדרך בה הזכוכית כחומר מעבירה את קרני האור העוברות דרכה הופכות את היצירות בזכוכית למלאות השראה ויופי.

מצורף קישור לסרטון על תערוכת הזכוכית של האומן הבינלאומי דייל צ'יהולי שהתקיימה בשנת 2000 בירושלים.

הדפסה דיגיטלית – להדפיס על כל דבר

ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות מאפשרת הדפסה דיגיטלית כמעט על כל חומר.

כיום אפשר להדפיס על קרמיקה, פי.וי.סי. פורניר, עור, פורמייקה וכמובן ישירות על זכוכית ומדבקות שונות.

 השימוש בתמונות מודפסות על גבי חומרים המיועדים לריצוף ולחיפויי קירות מאפשר יצירת חוויית מותג כוללת, כך שהשפה החזותית של החברה יכולה לבוא לידי ביטוי לא רק בניירת המשרדית ובחומרי השיווק המודפסים על נייר אלא גם לנבוע מתוך כל חלל מסחרי של החברה.

בשיטה זו אפשר לעצב את משרדי החברה, מוקדי השירות והחנויות וליצור סינרגיה במיתוג החברה.

כמה דוגמאות לפרויקטים כאלו שבוצעו בסטודיו רוזן להתרשמותכם:

חלל ישיבה ממותג
מיתוג חדר ישיבות מזכוכית
חדר ישיבות מזכוכית עם מיתוג
עיצוב ממותג של דלפק קבלה במשרדי חברת תעופה
עיצוב מסדרון עם צילומי אמנות מוארים מאחור בהדפסת זכוכית במשרדי חברת הייטק

ולבסוף, תוכלו ליהנות מכתיבתה הפיוטית של שרון קרלינסקי שאומרת:

דלת זה לא רק דלת

"דלת קטנה, קטנה מידי, עומדת בין עליסה וארץ הפלאות. שיקוי קסמים מציב אותה, בגרסתה המוקטנת, מול הדלת הנעולה ללא המפתח. אכילת עוגה מיוחדת ופרץ בכי בלתי נשלט פורצים את המחסום ועליסה מוצאת עצמה מעברה השני של הדלת, בארץ הנכספתדלת היא ממשק האדם והחלל. היא מרמזת על עברה השני תוך שהיא שומרת על סודו. הפתח מגדיר את מקומו של האדם בחלל והדלת בוררת את הנכנסים אליו". מאת שרון קרלינסקי

 

 

תאורה קירית במסדרון היוצרת מקצב המשדר את עיסוק המשרד

הדלת מוכרת לנו כלוח עץ או מתכת, לעיתים משולבת זכוכית, תפקידה האוניברסאלי של הדלת לכסות על פתח. כיסוי זה מופיע בגרסאות שונות ובתרבויות מגוונות (לוחות סוג'י ביפן, דש עור באוהלי ילידי אמריקה, דלתות רשת הנפוצות בארה"ב…).

עדויות לשימוש בדלתות קיימות כבר במצריים העתיקה. ציורים ותגליפים של דלתות דמה במבני קבורה סימלו שער לחיים שאחרי. הדלתות הקדומות היו עשויות עץ או אבן והותקנו על ציר אנכי.

היום, 'דלת' מופיעה בגדלים ושימושים מגוונים: דלתות הארון, תריסי החלון, דלת הרכב, דלת המעלית, דלתות עבור חיות מחמד, דלת המוסך ועוד. דלת המקרר מתפקדת כלב הבית, בני המשפחה מתכתבים דרכה, משתפים עליה זיכרונות, מציגים את הישגיהם וזוכרים את מטלותיהם.

באדריכלות הדלת חוצצת או מחברת בין פנים וחוץ וחללי הפנים השונים. בספרות ובאומנות מופיעה כמטאפורה המעידה על שינוי, הבטחה ומימדים נוספים. בקולנוע מייצגת תפנית או מתח. הדלת טעונה במשמעות וטקסיות וקבלת מפתח לדלת (או 'מפתח לעיר') הינה בבחינת חלוקת כבוד גדולה ביותר.

דלת מייצרת שליטה על החלל וביטחון מפני גורמים לא רצויים. בעל החלל הוא בעל הדלתות ואין זה נהוג שאורח יפתח אותן. פתיחה או סגירה של דלת תקבע את הנכנסים והיוצאים, מידת האינטימיות והפרטיות, שליטה אקלימית (שמירה על חום/קור, הכנסה או מניעה של רוחות), בידוד אקוסטי, ויזואלי או פונקציונלי. הגדרת אזורים עיקריים ואזורי שירות כמערכות נפרדות במבני ציבור בעזרת דלתות (קניונים, אולמות אירועים, מסעדות, במות…) היא מהותית לתפקוד היום-יומי.

 

עיצוב מטבחון מקביל פתוח במשרדים

דלתות מלוות בעולם עשיר של הלבשות ואביזרים בהתאם לאופן הפתיחה, סוג השימוש, מיקום, חומר, מידת השקיפות ורצונותיו של המשתמש: צירים/מסילות, ידיות, מנעולים, ווים, משקופים, חלונות/צוהרים, מעצורים, מנגנוני פתיחה וסגירה, אינטרקום, קודן, נוקש, פעמון, רשת/תריס, וילון, שטיחון כניסה, מזוזה, מתלה למעיל, מתקן למטריה…

אדריכל פיטר אייזנמן, בפרויקט 'בית מספר 6', בודק במבחן פילוסופי את הגבולות הפיזיים של האדריכלות. לצד גרם מדרגות בלתי נגיש מופיעה דלת דרכה ניתן לעבור ואף להעביר רהיטים, כדבריו. אך הדלת, בהיותה צרה מן הפתח אותו מכסה, איננה יוצרת פרטיות ואיננה מבודדת קול. זו אינה דלת. זהו סמל של דלת.

"לעתים, זה לא שאתה נעשה שמן יותר, אלא שפתח הדלת נעשה משום מה צר יותר ואז פשוט כדאי לא לעבור דרכו" א. א. מילן/' פו הדוב'

 

* המאמר מיועד להעשרה ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי

 

תפריט נגישות