עיצוב משרדים ביופיליים

עיצוב משרד עם אלמנטים מהטבע, קירות ירוקים ונוף פתוח

נתיבי איילון בלילה כאנטי תזה לאווירה השלווה במשרדים שתוכננו ברוח הביופיליה (אהבה לטבע)

עיצוב משרדים ברוח הביופיליה (אהבה לטבע) במגדלי אלון בתל- אביב נבחר כדי לתת מענה לשעות העבודה הרבות והאינטנסיביות של העובדים במשרדי החברה ולתכנן סביבת עבודה נעימה. עיצוב עם אלמנטים של טבע מעלה את התחושה הטובה של העובדים, שלומות בעברית, (wellbeing) וכך תורם לעידוד היצירתיות והתפוקה.

ביופיליה על קצה המזלג

החשיבות הרבה של הטבע לאדם העסיקה מאז ומעולם חוקרים, פילוסופים ואנשי מדע אחרים. בשנות ה80 של המאה הקודמת טבע החוקר והפסיכולוג אדוארד ווילסון את המונח ביופיליה Bio –טבע  Philia – אהבה. ווילסון טען שלבני האדם יש משיכה מולדת לטבע והחיבור לטבע מעלה בבני האדם רגשות חיוביים וחיוני להווייתם ולחייהם.

 

עיצוב כניסה למשרד עם שילוב אלמנטים של טבע בהשראת ביופיליה

הכניסה למשרדים בצילום לילה ממחישה את השילוב של תכנון משרדים ביופילי עם זיקה לטבע
יחד עם אורבניות תל אביבית שמתפרצת דרך הנוף הנגלה מבחוץ

מגמת הביופיליה תפסה תאוצה בשנים האחרונות על רקע החיים המודרנים האינטנסיביים של בני האדם בסביבה האורבנית המנותקת מן הטבע ושהייה ממושכת במקומות עבודה מעשה ידי אדם שבהם אבדה הזיקה לטבע. מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם הוכיחו שבכל מקום בעולם עיצוב המחובר אל הטבע, מכיל אלמנטים של הטבע ו/או מחקה את הטבע, משרה על בני האדם המצויים בו רוגע, שלווה, מוריד סטרס, מעלה את תחושת השלומות (well being  ) ובנוסף מעודד את היצירתיות ומעלה את התפוקה של העובדים.

 

בשנת 2014 טבעה  חברת Terrapin Briight Green חברה אמריקאית לייעוץ סביבתי, את המונח תכנון ביופילי, או עיצוב ביופילי. עיצוב משרדים ברוח הביופיליה מבוסס על מתודולוגיה הבנויה מ- 14 תבניות שמתייחסות לפריטים שונים בעיצוב שמחובר אל הטבע.

במשרדי פרח השקד ביססנו את התכנון והעיצוב על פי מספר תבניות של התכנון הביופילי עם טוויסט קטן שנותן גם קריצה אל הסביבה האורבנית שבה ממוקמים המשרדים. לפניכם פירוט של חלק מהתבניות וכיצד באו לידי ביטוי בתכנון:

 

תבניות מרכזיות בתכנון ביופילי

מבט למרחב

אחד האלמנטים המוגדרים כצורה של חיבור אל הטבע: עם הכניסה למשרדי פרח השקד הממוקמים בקומה 22  במגדלי אלון, נחשפים לנוף אורבני הייטקי עוצר נשימה של תל- אביב התזזיתית שלא עוצרת לרגע, על רקע נתיבי איילון ביום ובלילה שמהווה מעין אנטי תזה וניגוד לאווירה השלווה של המשרדים בפנים. יחד עם זאת, השמיים שהם אלמנט טבע נצחי הם כמובן חלק מהנוף.

דלפק כניסה יוקרתי בכניסה למשרדים

דלפק כניסה למשרדי פרח השקד

דלפק כניסה עם קיר ירוק

כניסה למשרדים: דלפק כניסה ומאחוריו קיר ירוק עם צמחיה טבעית ונוף אורבאני של תל-אביב עם שפע של אור טבעי

 

עיצוב חדר ישיבות עם אלמנטים של טבע

חדר ישיבות ומבט אל הנוף הנכנס פנימה

 

חדר ישיבות צילום לילה

חדר ישיבות צילום לילה

 

שולחן חדר ישיבות

חדר ישיבות עם מבט אל הדלפק והקיר הירוק

קשר ויזואלי עם הטבע

אלמנטים הקשורים ישירות לטבע הם חלק חשוב במתודולוגיית עיצוב משרדים ברוח הביופיליה: למשל, בעלי חיים: הבעלים של החברה הוא חובב אקווריומים מושבע ובמשרד אפשר לפגוש אלמנטים רבים הקשורים לים. כן כן, גם אקווריום ענק ודגים 🙂
מאחורי הדלפק בכניסה ניצב קיר ירוק גדול עם צמחייה טבעית. קיר ירוק נוסף אפשר לפגוש בסוף המסדרון. תרומתה של הצמחייה הטבעית ידועה בחשיבותה לבריאות. הצמחיה מטהרת את האוויר, מייצרת פרוביוטיקה ובנוסף משרה שלווה ורוגע.

אקווריום גדול במשרד

אקווריום ענק עם דגים שטים בחדר.אלמנט חשוב במשרדים  שיוצר קשר ישיר לטבע

עיצוב חדר פרטי עם אקווריום במשרד ותקרה מעץ

אקווריום ותקרה ספונת עץ

מבט דרך המסדרון אל דלפק האוכל

מבט על המסדרון והקיר הירוק עם דלפק אוכל ומחיצת זכוכית שקופה שמאפשרת לצפות אל הנוף

מבט מהמסדרון אל קיר ירוק

מסדרון רחב עם שקיפות המעניקה תחושת מרחב פתוח. בקצה המסדרון קיר ירוק עם צמחיה שמסננת את האוויר ומשרה רוגע

 

צורות ותבניות ביומורפיות

הכוונה היא לטקסטורות טבעיות עם צורניות מעולם הטבע: דלפק הכניסה המקבל את פני הבאים נעשה בעבודת נגרות אומן המשלב עץ ומייצר אווירה של יוקרה לצד חמימות וביתיות. הטקסטורה שמעטרת אותו דמוית סלע לבה בגווני טורקיז וכחול הקירות מצופים טפט בגוון תכלת בהיר וקיר אחד מצופה בטפט שעשוי מקש צבעוני ארוג. כעל אלו נותנים תחושה של חיבור לטבע ורוגע.

דלפק כניסה למשרדי יוקרה

דלפק כניסה מעץ מעשה נגרות אומן עם טקסטורה טורקיזית דמוית סלע לבה

 

עיצוב פינת ישיבה עם קיר בחיפוי עבודת יד של קש צבעוני

קיר מצופה טפט עשוי קש

אור דינמי ומפוזר

רוב חללי העבודה מעוצבים עם מחיצות זכוכית דבר שמייצר שקיפות, כמו מים צלולים, מקנה תחושה של פתיחות ורווחה ומאפשר צפייה בנוף. מהחלונות הגדולים נכנס גם שפע של אור טבעי שמשרה שמחה ואופטימיות. האור משתנה במהלך היום בהתאם לשעות היממה, יוצר משחקים של אור וצל וגווני אור משתנים ומאפשר לשוהים במשרדים להתחבר למחזוריות של יום ולילה ולהנעים לעצמם את שעות העבודה הארוכות.

חדר מנכ

חדר מנהל עם אור טבעי המשתנה במהלך היממה

מבט דרך פינה הישיבה לחדר הישיבות

מבט על חדר ישיבות: מחיצות זכוכית מייצרות שקיפות וכניסה של נוף ואור טבעי פנימה

 

מקלט

אזור מסתור ומחסה: החדר הצמוד לאקווריום מהווה מעין מקום מסתור בדומה למקומות בטבע. חלל זה מאפשר פרטיות כמעין מחבוא לקיום שיחות, התייעצויות, חשיבה וזמן מנוחה ושקט. תקרת העץ מייצרת אווירה חמימה ופרטית כמו במערת מסתור חמימה ומהווה ניגוד מעניין לשקיפות ולאווירת הפתיחות בחללי המשרד האחרים.
האקווריום הגדול בו שטים בשלווה דגים צבעוניים משלים את האווירה הכללית במשרדים של טבע ברוח העיצוב הביופילי, משולב בפעימות הלב של העיר הגדולה.

 

עיצוב משרד בשילוב אלמנט של אקווריום וחיפוי עץ על הקיר והתקרה

החדר הצמוד לאקווריום עם תקרה מעץ כמעין חדר "מסתור"

חדר מנכ

חדר מנהל עם גוף תאורה ייחודי ש"מטייל" ברחבי החדר

 

עיצוב חדר מנהל משקיף לנוף עם אקווריום

הנוף האורבני של נתיבי איילון בלילה משתלב עם השלווה והשקט בתוך המשרדים

תפריט נגישות